Huomiovaatteissa oleva jäteauton kuljettaja hymyilee ja katsoo ulos ikkunasta.

Jäteauton kuljettajan aamuvuoro alkaa kuudelta, kun ulkona on vielä pimeää ja talvella kova pakkanen. Kaksilokeroiseen jäteautoon kerätään samalla kerralla kaksi eri jätelajia, esimerkiksi seka- ja biojäte. Miten biojäteastiat tyhjenevät -28 asteen pakkasessa? Miksi jäteastia vaihtuu naapurin kanssa? Hyppäsimme päiväksi jäteauton kyytiin selvittämään, millainen on jäteauton kuljettajan työpäivä.

Ulkona on pakkasta -28 astetta ja kello näyttää pimeässä aamussa 5.45 Jyväskylän Seppälänkankaalla. Jäteauton kuljettaja Tomi Liimatainen pyörähtää vielä L&T Ympäristöpalveluiden toimiston pukuhuoneessa ennen lähtöä sekä tarkistaa jäteauton. On alkamassa aamuvuoro seka- ja biojätereitillä.

Jäteautoja rivissä pimeällä aamulla.
L&T Ympäristöpalveluiden varikolla jäteautot odottavat kuljettajia aamuvuoroon kello kuudelta. Iltavuoro alkaa päivällä kahdelta.

Auton ohjaamosta poistutaan 180 kertaa

Jäteauton takana olevat nostohissit toimivat, tosin hyvin kankeasti kovassa pakkasessa. Jäteauton hytissä Liimatainen tarkistaa ajoneuvopäätteeltä päivän reitin. Tänään suunnataan Jyväskylän Palokan alueelle. Listalla on 301 tyhjennettävää astiaa 183 paikassa. Karkeasti se tarkoittaa, että Liimatainen laskeutuu auton ohjaamosta alas lähes 180 kertaa päivän aikana.

Jäteauton kuljettajan päivän aikataulu on tarkkaan optimoitu, sillä Mustankorkea maksaa tyhjennyksistä per astia, ei niihin käytetystä ajasta. Kun Tomi Liimatainen pääsee jäteauton peräosaan, kuluu siitä karkeasti 30 sekuntia, kun jäteastia on haettu, tyhjennetty ja viety takaisin. Lue lisää jätekuljetusten optimoinnista.

Talojen numeroja ei näe pimeällä

Palokka on aamulla hiljainen ja pimeä. Tomi Liimatainen tiirailee talojen numeroita. Joissain taloissa ei ole numeroa ollenkaan tai ainakaan sitä ei pimeässä näe tai sen edessä on puita.

– Tuttu jätekuljettaja tuntisi ja tietäisi reitin melkein ulkoa. Eri reittejä ajaessa tai tuuratessa astioita ja oikeaa taloa voi joutua hieman etsimään. Parhaita ovat taloissa valolliset numerokuutiot, vaikka tokihan numerointi menee järjestyksessä ja ajoneuvopäätteillä on kartat.

Näkymä jäteauton ohjaamosta pimeälle kadulle. On varhainen arkiaamu Jyväskylässä.
Jyväskylän Palokassa on vielä hiljaista aamulla puoli seitsemältä. Jäteauton kuljettajan mielestä parhaita talonumeroita ovat valaistut kuutiot, sillä ne erottuvat hyvin pimeässä.
Mies tyhjentää jäteastiaa. On hyvin pimeää. Jäteauton valot valaisevat jäteauton takaosaa.
Jäteautot ovat kehittyneet paljon. Etenkin autojen valot ovat parantuneet, mikä helpottaa jäteastioiden tyhjennystä. Autot ovat myös ketteriä ohjata, ja niissä on törmäysvaroitin, kaistavahti ja automaattivaihteisto. Jäteauton takasäiliön hydraulinen puristin tiivistää jätteet säiliöön 300 kilonewtonin eli 30 000 kilon massaa vastaavalla voimalla.

”Lumisateet ovat suuri haaste meidän työssämme. Ymmärrän kyllä, että on vaikeaa olla kotona tekemässä lumitöitä, jos on päivisin töissä. Ideaalitilanne olisi, jos asukkaat ehtisivät tehdä lumityöt aamulla, mutta se voi olla arjen kiireessä haastavaa.”

Tomi Liimatainen, raaka-aineen kuljettaja, L&T Ympäristöpalvelut Oy

Kaksilokeroautot tehostavat työtä

Oikea talo löytyy. Liimatainen laskeutuu alas auton ohjaamosta ja vetää seka- ja biojäteastiat jäteauton perään. Jäteastiat tyhjennetään koneellisesti, eli ne kiinnittyvät jäteauton perässä oleviin nostureihin kauluksistaan. Sitten ne kipataan kaksilokeroiseen jäteautoon, jossa toiseen säiliöön kerätään sekajäte ja toiseen biojäte.

Jäteauton kuljettaja tyhjentää isoa mustaa jäteastiaa. On kaunis aurinkoinen pakkaspäivä.
Jäteastiat tyhjennetään koneellisesti kaksilokeroautoilla. Vasemmalla on isompi lokero sekajätteelle ja oikealla pienempi biojätteelle. Näin saadaan tehokkaasti tyhjennettyä samalla reissulla kaksi eri jätelajia.

Jätehuoltomääräysten mukaan tieltä pitää olla maksimissaan kymmenen metrin matka jäteastialle tai -katokselle. Moni asukas voi pitää ohjetta turhan tarkkana tai pienenä asiana. Jos viikossa tyhjentää lähemmäs pari tuhatta astiaa, on vetomatkalla suuri merkitys niin työn fyysisyydelle kuin aikatauluissa pysymiselle.

Lisäksi jätekatoksissa täytyy olla riittävän leveät oviaukot. Muuten on vaarana, että kuljettajan kädet jäävät oviaukon ja astian väliin jäteastiaa ulos vedettäessä. Kynnyksiä ei saa myöskään olla, sillä jäteastioita ei saada turvallisesti niiden yli.

Pakkanen jäädyttää biojäteastioita

Liimatainen kurkkaa tyhjennyksen jälkeen biojäteastian sisälle. Astian pohjalle jäi kiinni pakkasen vuoksi kolmisen pientä biojätepussia. Biojäte jäätyy herkästi pakkasella, etenkin, jos se on märkää.

– Suurin osa biojätteestä saatiin tyhjennettyä. Tämän kanssa asukas pärjää seuraavaan tyhjennykseen asti, hän kertoo.

”Mielestäni työssä pitäisi olla -25 asteen pakkasraja. Kovalla pakkasella jäteautoista menee paljon hydrauliikkaletkuja rikki. Niitä joutuu sitten lähteä vaihtamaan huoltoon. Eihän vaihdossa kauan mene, mutta jonossa voi olla viisi autoa. Kerran yhtenä päivänä meni rikki lähemmäs kymmenen hydrauliikkaletkua, yhdestä autosta jopa neljä.”

Tomi Liimatainen, raaka-aineen kuljettaja, L&T Ympäristöpalvelut Oy
Kuvassa ruskea biojäteastia, jonka pohjalle on jäätynyt hieman puutarhajätteitä.
Pakkasella biojätteet jäätyvät herkästi kiinni jäteastiaan. Tässä tapauksessa suurin osa pusseista olleesta biojätteestä tyhjeni jäteautoon. Pohjalle jäi vain hieman jäätyneitä lehtiä.

Pikkupussit ehkäisevät biojätteen jäätymistä

Jäteastia kolahtaa tyhjennettäessä jäteauton ylhäällä olevaan vastinrautaan, joka irrottaa kolahduksen voimasta jätettä astiasta. Enempää jäteastiaa ei voi kolautella, jotta se ei hajoa. Pusseja ei voi myöskään irrotella käsin turvallisuus- ja hygieniasyistä. Sekajätepussit voivat sisältää esimerkiksi vaippoja. Joskus roskapusseihin eksyy teräviä esineitä, jotka voivat pahimmillaan aiheuttaa kuljettajalle viilto- ja pistohaavoja.

– Näillä pakkasilla parhaiten tyhjeni biojäteastia, jossa biojätepussi oli kääräisty vielä sanomalehteen ja jäähdytetty ulkona. Huonoiten tyhjenevät biojäteastiat, joissa biojäte on laitettu suoraan jäteastiaan ilman pieniä biopusseja. Ne ovat aivan jäässä.

Joskus jäteastia voi vaihtua naapurin kanssa

Vaikka pakkasta on -26 astetta, on Tomi Liimataisella kuuma. Tiheällä Palokan asuinalueella jäteauton ohjaamosta saa laskeutua ulos vähän väliä. Välillä jäteauto ajetaan keskelle paria taloa ja jäteauton viereen haetaan astiat kahdesta tai kolmesta talosta kerralla.

– Olisi hyvä, kun jäteastioissa lukisi osoite. Joskus jäteastiat voivat vaihtua kiireessä naapurin kanssa tai palautua jätekatokseen väärässä järjestyksessä. Tässä toivoisin asukkailta ymmärrystä vaihtaa astiat itse takaisin oikeaan järjestykseen.

”Kerran talon pihassa oli vierekkäin kaksi samanlaista jäteastiaa. Kummatkin tyhjennettiin ja toisessa olikin lasten ulkoleluja. Myös irtojätteitä on välillä jäteastian vieressä. Niihin olisi hyvä jättää vaikka lappu. Kerran jäteastian päällä oli puskuri, joka meni irtojätteenä jäteauton kyytiin. Se olikin ollut asukkaalla juuri maalauksessa, mutta unohtunut jäteastian päälle.”

Tomi Liimatainen, raaka-aineen kuljettaja, L&T Ympäristöpalvelut Oy

Jokainen astiatyhjennys kuitataan koneelle

Seuraavaksi ajoneuvopäätteessä lukee, että vuorossa on talon numero 4b astian tyhjennys ja ohjeena: ”Katso, että tyhjennät oikean astian.” Talossa lukee kuitenkin vain numero 4.

– Ajotietokoneelle kuitataan jokainen tyhjennetty jäteastia. Lisäksi tarvittaessa kirjataan ylös myös muut huomiot, jos vaikka jäteastiaa ei löydy tai sen edessä on auto, Liimatainen kertoo.

Välillä jäteastioiden eteen on pysäköity autoja niin, että jäteastioita ei pääse tyhjentämään. Silloin ylös kirjataan hukkanouto. Tällä reitillä niitä tuli päivän aikana pari.

Jäteauton ohjaamo, jossa kaksi ruutua. Toisessa näkyy peruutustutka ja toisessa kartta sekä lista tyhjennettävistä jäteastioista.
Ajoneuvopäätteet tulivat jäteautoihin vuosien 2007 ja 2008 tienoilla. Nyt ajoneuvopäätteestä näkee jäteauton sijainnin sekä tyhjennettävät astiat ja niiden lisätiedot. Aiemmin reittejä ajettiin paperilistoilta.

Jäteauto painaa tyhjänä noin 17 tonnia ja täytenä 28 tonnia eli 28 000 kiloa. Kelirikkoaikaan jäteauto ei välttämättä pääse ajamaan joka paikkaan, jos tiellä on painorajoitus. Lue lisää kelirikosta.

Seka- ja biojäte viedään Mustankorkealle

Iltapäiväkahdelta reitti alkaa olla lopuillaan, ja Tomi Liimataisen aktiivisuuskellokin näyttää 104 prosenttia. Kellon asetuksena on liikkuvassa työssä luonnollisesti haastavin taso.

– Sitten vielä kipille ja tankkaamaan, hän toteaa.

Jäteauto purkaa sekajätteitä isossa sekajätehallissa. Etualalla näkyy pusseittain roskia.
Päivän päätteeksi puretaan ensin sekajätteet omaan halliinsa. Sekajätehallista ne jatkavat matkaansa Tampereelle poltettavaksi, jolloin niistä saadaan sähköä ja lämpöä.

Mustankorkean jätekeskuksella jäteauto ajaa vaaka-aseman kautta, jossa autosta otetaan ylös täysi paino. Se merkitään ylös kännykällä omaan ohjelmaansa. Sekajäte tyhjennetään sekajätehalliin, josta se jatkaa matkaansa poltettavaksi Tampereelle.

– Sitten toiselle vaakalle ja jälleen paino ylös. Sitten mennään vielä kippaamaan biojäte, Liimatainen kertoo ja ajaa kohti Mustankorkean biokaasulaitosta.

Jäteauto tyhjentää biojätteitä biokaasulaitoksessa. Alla näkyy iso kasa biojätteitä melko karussa laitosmaisessa rakennuksessa. Etualalla on iso nosturi.
Biojätteet puretaan Mustankorkealla biokaasulaitoksessa. Tilassa täytyy käyttää asianmukaisia hengityssuojia.

Jäteautoon tankataan biokaasua

Biokaasulaitoksen ovella kyytiläinen saa hetkeksi lähdön, sillä biojätteen purkupaikassa täytyy käyttää asianmukaista maskia. Purkamista voi seurata biokaasulaitoksen valvomosta ikkunan läpi. Kun biojätteetkin on purettu, käydään vielä tankkaamassa jäteautoon biojätteistä valmistettua biokaasua.

– Tämä oli normipäivä. 183 paikkaa ja 301 astiaa. Aamulla oli aika kylmä, mutta loppua kohti lämpeni. Nyt vaan kotia kohti, Liimatainen tuumaa.

Jäteauto on tankkausasemalla. On pilvetön ja kaunis talvipäivä.
Jäteauton kuljettajan työpäivä päättyy Mustankorkealla biokaasun tankkausasemalle. Suurin osa jäteautoista kulkee ympäristöystävällisesti biokaasulla, jota valmistetaan asukkaiden biojätteistä.

Toimitus huomauttaa, että jäteauton kuljettajan työpäivä venyi kolmeen saakka, vaikka tavallisesti reitti olisi ajettu noin kahteen mennessä. Vaikka toimittaja koetti pysyä vauhdissa mukana, venyi kuljettajan työpäivä tunnilla. Liikoja aikoja tähän hommaan ei siis ole laskettu.

Jäteauton kuljettaja vie isoa jäteastiaa jäteautolle. On kaunis talvipäivä.

Parasta jätekuljettajan työssä

Millaista on olla jäteauton kuljettaja? Mikä työssä on parasta ja miten Tomi päätyi jäteauton kuljettajaksi?