Ville Ruuska tankkaa autoonsa biokaasua Mustankorkean tankkausasemalla.

Jyväskyläläinen Ville Ruuska on kaasuautoillut vajaat kolme vuotta. Reilunkokoinen kaasu-Volvo sopii lapsiperheen tarpeisiin erittäin hyvin. 

Kaasuauto täytti kaikki vaatimukset

Kun Ruuskan perheessä alettiin miettiä autonvaihtoa, huomioon otettavana oli useampi näkökulma. 

“Vaimolla oli toive, että auto olisi turvallinen ja riittävän iso, kun meillä on jälkikasvuakin. Auton piti myös olla taloudellinen. Uuteen autoon tai sähköautoon meillä ei kuitenkaan ollut varaa, vaan auton piti löytyä kohtuuhintaan”, Ville Ruuska muistelee. 

“Selailin autoja netistä ja tutkin, mikä voisi olla taloudellisin hankinta, kun kustannuksetkin olivat nousseet. Kaasuauto oli meille sopiva vaihtoehto, ja sellainen sattui löytymään autoliikkeestä verkon kautta. Se oli Volvo V70, vuosimallia 2010 ja kooltaan tilava. Vaikka kaasupullo lohkaisi pienen osan takakontin korkeudesta, senkin jälkeen tilaa jäi vielä aivan riittävästi. Autossa oli kaasutankin lisäksi täysikokoinen bensatankki, joten se ei rajoittanut mitään”, Ruuska perustelee. 

“Tiesin myös, että Jyväskylän alueella oli jo silloin kolme tankkausasemaa ja että kaasua on helposti saatavilla.”

Tältä pohjalta autonvaihtopäätös oli helppo tehdä, joten Ruuskan kaksi aiempaa autoa vaihtuivat yhteen kaasuautoon. Nyt kaasulla on ajettu lähes kolme vuotta.

“Valintaan vaikutti ennen kaikkea kaasuautoilun taloudellisuus, mutta samalla ekologisuus on automaattisesti mukana – mielellämme toteutamme sitäkin. Myös yhteen autoon vaihtaminen on ekologinen valinta”, Ruuska toteaa.

Ville Ruuska asioi biokaasun tankkausasemalla.
Biokaasun tankkaamiseen on hyvät ohjeet tankkausasemalla.

Biokaasun tankkaaminen on sosiaalinen ja palkitseva laji

Kun ensimmäisen kaasutankkauksen uutuudenjännityksestä päästiin, kaasuautoilu on sujunut Ruuskan perheessä mainiosti. 

“Oikeastaan ainoa haaste tässä oli se, että kaasun tankkaaminen oli alkuun vähän erilaista kuin bensa-auton tankkaus. Siihen oli kuitenkin hyvät ohjeet tankkausasemalla ja sen oppi kerralla. Autoomme piti vielä vaihtaa tankin tiivisteet, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia.” 

Ville Ruuska on myös ilokseen havainnut, että kaasuautoilu yhdistää ja kaasun tankkaaminen on yllättävän sosiaalista toimintaa. 

“Jos tankkausasemalla on yhtä aikaa muita tankkaajia, niin monesti siinä tulee juteltua. Muilta käyttäjiltä voi saada hyviä neuvoja ja he auttavat mielellään. Ei bensa-asemilla ole tullut vastaan tällaista.” 

Pääasiallisesti Ruuska tankkaa kaasuautonsa Mustankorkean biokaasulla. 

“Käyn Mustankorkean tankkausasemilla noin pari kertaa viikossa. Hyvin ne ovat toimineet. Sen olen huomannut, että loma-aikoina kaasu voi joskus loppua kesken, mikä varmaan johtuu siitä, että käyttäjiä tulee myös Jyväskylän ulkopuolelta.”

“Ajan kaasulla aina kun sitä on saatavilla ja tankkaan bensaa vain silloin, kun kaasua ei ole mahdollista käyttää. Esimerkiksi Kemiin mennessä pohjoisin kaasun tankkausasema on Oulussa, mutta tietääkseni pohjoiseenkin on tulossa lisää asemia. 

Kaasuautoilu on tuonut ne hyödyt, jotka alussa olivatkin Ruuskan toiveissa: kulut ovat pienemmät ja ympäristö kiittää.

“Arvioisin, että matka-ajo tulee suurin piirtein puolet halvemmaksi. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi kaasuautoilusta on maksettava käyttövoimaveroa. Miksi ympäristöystävällisestä valinnasta rangaistaan?” 

“Paras puoli on kuitenkin se, että kaasuautoilusta tulee hyvä mieli, kun tietää ajavansa biojätteestä tehdyllä polttoaineella. Muuten sillä ei ole mitään eroa, mitä tankissa on. Samalla tavalla se auto toimii.”

Ville Ruuska tankkaa autoonsa biokaasua Mustankorkean tankkausasemalla.
Biokaasun tankkaaminen on yhtä helppoa kuin bensa-auton tankkaus.

Kaasuautoilu kannattaa jatkossakin

Kaasuauton hankkimista miettiville Ruuska lähettää kannustavat terveiset ja muutaman käyttökelpoisen vinkinkin:

“Rohkeasti vain kokeilemaan ja koeajamaan kaasuautoja. Käyttämisen oppimisesta ei kannata olla huolissaan, sillä se on aika lailla samanlaista kuin bensa-autonkin käyttö. Tankkaus ottaa jonkun minuutin enemmän aikaa ja sekin sujuu ensimmäisen tankkauskerran jälkeen jouhevasti.” 

“Suosittelen valitsemaan riittävän tehokkaan auton. Tehoista katoaa muutama hevosvoima kaasulla ajettaessa, vaikka eroa ei kyllä huomaakaan normaalikäytössä.” 

“Verkosta löytyy paljon kaasuautoilijoiden blogeja ja muuta tietoa, ja niitä kannattaa käydä tutkimassa. Itsekin aikanaan perehdyin aiheeseen sitä kautta. Myös Suomen tankkauspisteet löytyvät verkosta hakemalla helposti. On hyvä selvittää, onko tankkausasemia niillä alueilla, joilla itse liikkuu paljon.” 

“Tankatessa on hyvä tietää, että useimmilla asemilla on erikseen raskaan likenteen tankkauspuoli. Niihinkin on toki ohjeistukset, eivätkä samat liittimet edes sovi henkilöautoihin.” 

Ruuska uskoo, että kaasuautoilun lisääntyminen jatkuu edelleen sähköautojen markkinoille tulosta huolimatta.

“Sähköautot eivät ole vielä käytettyinäkään kovin edullisia eivätkä ne ole vielä valmiita syrjäyttämään kaasuautoja. Käytettyjen kaasuautojen hintataso sen sijaan on aika lailla sama kuin käytettyjen bensa- ja dieselautojen, ja halutessaan bensakäyttöisen auton voi myös konvertoida kaasua käyttäväksi muutaman tuhannen euron hintaan. Kaasun tankkauspisteitäkin tulee lisää koko ajan.”