Bussin kyljessä on "Kuljen fiksusti biokaasulla" -tarra, taustalla näkyy kaksi miestä tankkaamassa Seppälän tankkausasemalla

Tiesitkö, että Jyväskylän paikallisliikenteessä huristelee biokaasulla kulkevia busseja? Tunnistat ne bussin kyljessä näkyvästä “Kuljen fiksummin biokaasulla!” -tarrasta. Ensimmäiset ympäristöystävälliset biokaasubussit aloittivat liikennöinnin jo kesällä 2019. Haastattelimme biokaasubusseilla operoivaa Mennään Bussilla Oy:ta aiheesta – millainen on tarina biokaasubussien taustalla?

Mennään Bussilla Oy on vuonna 2009 perustettu yritys, joka operoi ostoliikenteenä Jyväskylän paikallisliikennettä, eli Linkkejä. Mennään Bussilla Oy:n neljä biokaasubussia kuljettavat kaupunkilaisia ympäristöystävällisesti ympäri kaupunkia linjoilla 5 ja 5K. Mistä Mennään Bussilla Oy sai sytykkeen investoida kaasulla kulkeviin linja-autoihin?

“Kolmisen vuotta sitten Jyväskylän kaupunki kilpailutti paikallisliikenteen linjat 5 ja 5K, ja kilpailuehtona olivat biokaasubussit. Teimme hiukan taustatyötä, selvitimme biokaasubussien kulutusta ja biokaasun hintoja, ja loppujen lopuksi teimme ennakkoluulottamasti tarjouksen”, muistelee Mennään Bussilla Oy:n Heikki Luoma-aho, joka toimii yrityksessä esimiestehtävissä. 

“Kun tarjous meni läpi, meillä oli puoli vuotta aikaa toimia. Tilasimme bussit Lahdesta Scanian autotehtaalta, ja kaikki bussimme ovatkin kotimaista korityötä”, Luoma-aho kertoo.

Vain hyvää sanottavaa biokaasusta

Millainen kokemus biokaasulla kulkevat bussit ovat yritykselle olleet? “Olemme olleet tosi tyytyväisiä, tämä oli meille positiivinen yllätys. Moottoritekniikaltaan kaasubussit ovat melko yksinkertaisia ja Scanian merkkihuolto huoltaa bussit ja päivittää turvalaitteet tietyin määräajoin. Ei ole kyllä katumusta – bussit toimivat hienosti kesät talvet”, Luoma-aho kehuu.

Biokaasulla kulkemisessa on useita hyötyjä perinteiseen kalustoon verrattuna. Päästöjä syntyy dieselbussiin verrattuna huomattavasti vähemmän ja biokaasun hintavakaus on yrityksen näkökulmasta myös merkittävä tekijä. Bussien käyntiääni on diesel-linja-autoihin verrattuna matala ja miellyttävä, mikä on tietenkin plussaa – sekä kuskeille että kaupunkilaisille.

Luoma-aho haluaa rohkaista myös muita ammattiliikenteessä operoivia tutustumaan kaasuautoiluun: “Jos paikallinen infra vain antaa myöten, niin ehdottomasti suosittelen.” Luoma-aho ajaa vapaa-ajallakin biokaasuautolla ja toivoo, että kaasuautojen valmistajat, kuten Scania, jatkaisivat ennakkoluulottomasti biokaasuautojen kehittämistä myös tulevaisuudessa.