Mustankorkean matka biojätteiden käsittelijänä tehostui jo vuonna 1998, kun kompostointilaitos valmistui. Kuntaomisteinen jätehuoltoyhtiö Mustankorkeasta tuli vuonna 2014 ja vuonna 2016 ryhdyttiin rakentamaan biokaasulaitosta. Vuodesta 2017 Mustankorkealla onkin tuotettu liikennebiokaasua, jota voi tankata jätekeskukselta sekä Seppälästä, mikäli kaikkea kaasua ei ehditä myymään jätekeskuksen asemalta.

Vuosien saatossa Mustankorkean biokaasutuotanto on kasvanut vauhdilla – pelkästään vuodesta 2019 vuoteen 2020 biokaasun tuotanto kolminkertaistui. Viime vuonna myimme noin 715 000 kiloa liikennebiokaasua. Myös tänä vuonna biokaasun kysyntä jatkaa kasvuaan ja tuotamme entistä enemmän paikallista, puhdasta biokaasua keskisuomalaisten tankattavaksi.

Mustankorkea on ensisijaisesti kuntalaisten jäteyhtiö

Mustankorkean päätehtävä ei kuitenkaan ole olla polttoaineenjakelija, vaan biojätteen jatkojalostaja. Tuotamme kuntien päivittäiset jätehuollon palvelut ja jätekeskuksemme toimii terminaalina, josta jätteet siirtokuormataan tarvittaessa eteenpäin. Sekajäte päätyy Tampereelle ekovoimalaan energiahyötykäyttöön, mutta biojätteen lisäksi esimerkiksi metallia, betonia ja puuta käsitellään Mustankorkealla. 

Tytäryhtiömme kautta tarjoamme jätehuoltopalveluita myös paikallisille yrityksille. Lisäksi kompostointilaitoksella tuotetaan laadukkaita multatuotteita niin kotipuutarhoihin kuin vaativaan viher- ja infrarakentamiseen. 

Mustankorkean liikennebiokaasu syntyy kuntalaisten lajittelemasta biojätteestä ja laitoksen biokaasutuotanto on suoraan riippuvainen kunnissa syntyvän ja kierrätettävän biojätteen määrästä. Tuoreen tutkimuksen mukaan yhä vajaa neljännes biojätteestä päätyy sekajätteen joukkoon, jolloin sitä ei saada hyödynnettyä biokaasun tuotannossa. Mitä tehokkaammin biojäte lajitellaan, sitä enemmän polttoainetta Mustankorkean biokaasulaitos voi tuottaa.

Kaasuautoilu Keski-Suomessa ja maailmalla

Autoilijan kannalta kaasuautoilu Keski-Suomessa on melko mutkatonta. Tankkausasemia löytyy Mustankorkean asemien lisäksi Vaajakoskelta, Leppävedeltä ja Joutsasta. Suunnitteilla on asemia myös Äänekoskelle, Pihtiputaalle ja Lievestuoreelle. Kaasuautoilu ei siis ole häviämässä mihinkään – päinvastoin. Kaasun vakaa hinta tekee kaasusta nykypäivänä erityisen houkuttelevan vaihtoehdon bensa- ja dieselautoille – ja onhan biokaasulla kulkeminen selvä ekoteko.

Myös maailmalla kysyntä on kasvussa ja biokaasun puolesta puhutaan erityisesti Pohjoismaissa. Täysin hiilineutraali biokaasu on nykyisen ilmastopolitiikan mukaista ja ensi vuonna myös kaasuautojen päästölaskentaan saadaan muutos. Tähän mennessä kaasuautojen päästöt on laskettu maakaasun päästöjen mukaan, mutta jatkossa laskentamenetelmässä otetaan huomioon myös biokaasu.