
Mustankorkea laski jälleen hiilijalanjälkensä – päästöt laskussa, mutta työtä riittää
Mustankorkean hiilijalanjäljen suunta näyttää hyvältä. Verrattaessa viime vuotta 2024 vertailuvuoteen 2022, laski hiilijalanjälki noin 23 prosenttia. Edelleen suurimmat päästöt aiheutuvat loppusijoitusalueelta, josta saatiin kuitenkin myös yksittäinen suurin päästövähennys. Vuoden aikana ilmaan vapautuneen metaanin määrä on pienentynyt noin 31 prosenttia.
Mustankorkea laski hiilijalanjälkensä ensimmäisen kerran vuodelta 2022 eli nyt hiilijalanjälkilaskenta tehtiin toista kertaa. Laskenta noudattaa Greenhouse Gas Protocol -standardia. Se ottaa huomioon oman toimintamme, kuten biokaasu- ja kompostointilaitokset, loppusijoitusalueen, sekajätteen kuljetuksen Tampereelle sekä käyttämämme sähkön ja polttoaineen. Lisäksi se huomioi koko arvoketjun merkittävimmät päästöt, kuten jätteiden keräyksen ja kuljetuksen sekä siirtokuljetukset.

– Ilmastovaikutusten arviointi on osa ympäristötyötämme ja sen avulla kartoitetaan missä mennään ja todennetaan onko ilmastopäästöjen vähentämiseen tähtäävillä toimenpiteillä ollut haluttu vaikutus, kertoo Mustankorkean laatu-, turvallisuus- ja ympäristöpäällikkö Mari Rautio.
Tulokset ovat suuntaa antavia ja perustuvat tällä hetkellä parhaisiin saatavilla oleviin tietoihin ja arvioihin. Ne kuvaavat kuitenkin hyvin Mustankorkean toiminnan potentiaalisia ilmastovaikutuksia.
Mikä ihmeen hiilijalanjälki?
Hiilijalanjäljellä tarkoitetaan ihmisen tai yrityksen toiminnasta tiettynä ajankohtana aiheutuvaa ilmastokuormaa. Hiilijalanjälki ilmaistaan hiilidioksidiekvivalentteina, joilla kuvataan sitä, miten paljon päästöt lämmittävät ilmastoa. Ilmastokuorma syntyy kasvihuonekaasujen päästessä ilmakehään. Koska kaikki kasvihuonekaasut eivät ole hiilidioksidia, ilmoitetaan esimerkiksi metaanin määrä siten, miten montaa tonnia hiilidioksidia se ilmastoa lämmittäviltä vaikutuksiltaan vastaa.
Kokonaispäästöt laskivat merkittävästi
Vuonna 2024 Mustankorkean toiminnan hiilijalanjälki oli 46 207 tonnia CO₂-ekvivalenttia. Tämä on noin 23 % vähemmän kuin vuonna 2022.
Suurin yksittäinen päästövähennys saavutettiin loppusijoitusalueilta (entisiltä kaatopaikoilta) vapautuvan metaanin määrän vähenemisellä. Vuoden aikana ilmaan vapautuneen metaanin määrä on pienentynyt noin 31 prosenttia. Silti loppusijoitusalueet ovat edelleen noin 45 prosenttia kokonaispäästöistä.

”Loppusijoitusalueen päästöt perustuvat laskennalliseen malliin, jonka pohjana on historiatieto penkkaan ajetusta jätemäärästä. Tänä päivänä penkkaan ei ajeta kuin muutamia jätelaleja. Vuonna 2023 kipsijätteelle löytyi jatkojalostaja, eikä sitä tarvinnut enää loppusijoittaa meillä Mustankorkealla vuonna 2024. Nyt lajittelupihalta kerättyä kipsijätettä käytetään osana uusien kipsilevyjen valmistusta.”
Mari Rautio, laatu-, turvallisuus- ja ympäristöpäällikkö

Vuonna 2024 aloitettiin myös kaatopaikkakaasun hyödyntäminen biokaasulaitoksella. Nykyään sitä käytetään biokaasulaitoksen lämmöntuotannossa.

Loppusijoitusalueilla muodostuneesta metaanista saatiin talteen vuonna 2024 noin 31 prosenttia. Metaanista osa soihtupoltettiin ja osa hyödynnettiin biokaasulaitoksen lämmöntuotannossa. Loppusijoitusalueen osuus on lähes 45 prosenttia koko Mustankorkean kokonaispäästöstä. Lue lisää kaatopaikkakaasun hyödyntämisestä biokaasulaitoksen lämmityksessä.
Päästöt vähenivät hieman myös muissa toiminnoissa
Sekajätteen käsittelyn päästöt pienenivät noin 17 prosenttia, kun päästökertoimet päivitettiin vastaamaan tarkempia mittauksia. Kotitalouksien sekajätteen polton päästökerroin perustuu nyt Tammervoiman tekemään, päästökaupan tarkkailuvelvoitteiden edellyttämään mittaukseen. Aiemmin se laskettiin Mustankorkean tekemästä sekajätteen koostumustutkimuksesta sekä Tilastokeskuksen käyttämistä päästökertoimista.

Myös biologisen käsittelyn päästöt pienentyivät, sillä vuonna 2024 biokaasulaitoksessa ei ollut häiriötilanteita samalla tavoin kuin vuonna 2022.
Vaikka tavallinen asukas voisi ajatella jätekuljetusten olevan iso haittatekijä ympäristölle, oli niiden osuus kokonaispäästöistä vain 0,6 prosenttia. Suurin osa jäteautoista ajaa ympäristöystävällisellä biokaasulla.


Päästöhyvitykset – teoreettisia mutta merkittäviä
Vaikka GHG-protokollan mukaisessa laskennassa päästöhyvityksiä ei voida vähentää suoraan kokonaispäästöistä, ne antavat tärkeää tietoa toiminnan ilmastovaikutuksista. Vuonna 2024 Mustankorkea saavutti päästöhyvityksiä yhteensä 23 350 tonnia CO₂-ekvivalenttia muun muassa biometaanin myynnillä, multatuotteiden valmistuksella ja jätteen energiahyödyntämisellä.
Vertailu muihin jätekeskuksiin
Tällä kertaa laskennassa vertailtiin ensimmäistä kertaa Mustankorkeaa myös muihin jätekeskuksiin. Mustankorkea sijoittui vertailuryhmässä keskivaiheille.
– Ilman kaatopaikkakaasujen vaikutusta Mustankorkean hiilijalanjälki olisi selvästi pienempi, Rautio toteaa.
Jätekeskusten tulosten vertailua vaikeuttaakin se, että toiminnoissa on paljon eroja. Jätekeskukset vastaanottavat erilaisia jätteitä, eikä kaikilla ole omaa biologista käsittelylaitosta kuten Mustankorkealla. Joillakin jätekeskuksilla taas voi olla oma käsittelylaitos sekajätteelle.
Vertailussa Mustankorkean hiilijalanjälki suhteutettiin toiminta-alueen asukasmäärään. Mustankorkean hiilijalanjälki oli 255 hiilidioksidiekvivalenttia per asukas vuodessa. Muilla jätelaitoksilla vaihteluväli oli noin 170–320. Ilman suljettua kaatopaikkaa Mustankorkean hiilijalanjälki oli 141 hiilidioksidiekvivalenttia per asukas vuodessa.
Mihin suuntaan seuraavaksi?
Mustankorkea jatkaa työtä ilmastovaikutustensa pienentämiseksi. Tulevaisuudessa painopisteitä ovat muun muassa uusiutuvien polttoaineiden käytön lisääminen logistiikassa, biologisen käsittelyn tehostaminen ja energiatehokkuuden parantaminen.
– Hiilijalanjälkilaskentaan tarvittavien lähtötietojen laatu on parantunut ja päästöjä vähentäviä toimenpiteitä on tehty. Erilaisia toimenpiteitä on myös menossa, jotta prosesseista saataisiin suoraviivaisempia ja tarvittava tieto saataisiin talteen oikeaan aikaan asioiden tapahtuessa, Rautio kertoo.
”Biokaasun käyttöä voidaan lisätä esimerkiksi jäteautoissa. Vuonna 2025 jäteautoista 17 ajaa biokaasulla, kun yhteensä jäteautoja on 20. Kun kuljetusalueita kilpailutetaan, on hyvä hetki edellyttää kuljetusten ajamista ympäristöystävällisellä biokaasulla. Esimerkiksi päättyneen kilpailutuksen ansiosta lokakuussa 2026 myös Laukaan jätekuljetuksissa otetaan käyttöön biokaasuautot.”
Antti Anhava, logistiikkapäällikkö
