Nuori mies nojailee autoon ja nauraa. Takana näkyy punaisia rakennuksia. Miehellä on päässään sininen kypärä, suojalasit ja keltainen huomiopaita.

Mustankorkean kuljetuskumppanit huolehtivat joka arkipäivä seka-, bio- ja hyötyjätteet ripeästi ja turvallisesti pois kotipihoista. Meistä jokainen voi varmistaa, että myös jätteenkuljettajien työpäivä sujuu mukavasti ja turvallisesti.

Mustankorkean jätekuljetuksista vastaa kaksi kuljetuskumppania: L&T Ympäristöpalvelut ja Verdis. Joka arkipäivä yhteensä noin 25 jätteenkuljettajaa huolehtii aamukuuden ja iltakymmenen välillä, että jäteastiat tyhjennetään ajallaan, mutta turvallisuudesta tinkimättä.

– Jätteenkuljetus on työnä aika samanlaista kuin jakeluliikenne, vaikka mitään ei tuoda, vaan viedään, tuumaa Mustankorkean logistiikkapäällikkö Antti Anhava.

Hän on ajanut jäteautoa itsekin ja arvioi, että jätekuljetusten turvallisuus on kehittynyt selvästi. Täysin vaaratonta työ ei ole vieläkään, mutta työturvallisuuteen kiinnitetään paljon huomiota.

– Kuljettajilla on esimerkiksi heijastin- ja turvavaatteet,. Myös jäteastiat pyritään sijoittamaan niin, että astioiden liikuttelu on mahdollisimman kevyttä ja ergonomista.

Miksi jäteastioissa pitää olla pyörät?

Työhyvinvoinnin kannalta pienet asiat ovat suuria. Iso parannus on esimerkiksi se, että nykyään kaikissa jäteastioissa pitää olla pyörät. Niiden kunnossapito on kiinteistönomistajan vastuulla.

– Jätekatoksissa ei saisi olla portaita, vaan luiska, jota pitkin jäteastian voi vetää jäteautolle mahdollisimman vaivattomasti, Anhava sanoo.

Auton nostomekanismi huolehtii astian tyhjentämisestä, joten nostelua ei työssä juurikaan enää ole. Paitsi jos jäteastian luo on kasattu ylimääräisiä jätteitä tai muuta tavaraa, joka on siirrettävä syrjään. Nostelun vähentämiseksi taloyhtiöissä kiellettiin vuoden 2025 alusta rullakkojen käyttö kartongin keräysvälineenä. Keräysastiana saa käyttää 600 litran astiaa.

– Se voidaan tyhjentää jäteauton astiahissillä, eikä jätteitä tarvitse enää poimia rullakosta käsin. Se parantaa kuljettajien työssäjaksamista.

Ylhäällä näkyy iso musta jätesäkki, jota tyhjennetään jäteautoon. Nuori mies pitää kiinni keltaisesta narusta.
Jäteauton kuljettaja Arttu Erkkilä ohjaa keltaisesta narusta, että jätesäkki liikkuu sinne, minne pitääkin.

”Vuoden 2025 alusta rullakkojen käyttö kiellettiin taloyhtiöissä kartongin keräysvälineenä. Keräysastiana saa käyttää 600 litran astiaa.”

Antti Anhava, logistiikkapäällikkö
Kauluspaita päällä oleva mies hymyilee ja katsoo kameraan.

Toisteisessa työssä matka jäteastialle ratkaisee paljon

Jätteenkuljettajan työssä on paljon toisteisuutta, koska reitistä ja kerättävistä jätelajeista riippuen kuljettaja tyhjentää 200–500 jäteastiaa yhden työvuoron aikana. Autosta laskeutumisia ja autoon nousuja sekä jäteastioiden vetämistä siis riittää.

– Siksi painavimpien jätelajien eli lasi- ja biojätteen astiat saavat olla tilavuudeltaan enintään 240-litraisia, eivät 600-litraisia, kuten esimerkiksi kartonginkeräysastiat, Anhava selittää.

Myös välimatka astialta autolle vaikuttaa. Vaikka matka saa jätehuoltomääräysten mukaan olla enintään kymmenen metriä, lyhyempi matka on aina parempi.

– Jätteenkuljettaja hymyilee päivän päätteeksi vielä kotonakin, jos asukkaat ovat tuoneet jäteastiansa tienvarteen, eikä niitä tarvitse vetää pihan perältä asti, toteaa Verdiksen jätteenkuljettaja ja työsuojeluvaltuutettu Arttu Erkkilä.

Hän toimii Jyväskylän yksikössä uusien kuljettajien perehdyttäjänä. Kuljettajia koulutetaan Verdiksen työergonomiaohjeistuksen mukaan, koska kovalle rasitukselle joutuvat jäteastioita vetäessä esimerkiksi olkapäät, niska-hartiaseutu ja ranteet.

– Tärkeää on oikea tapa käsitellä jäteastioita ja hyvä ajoasento. Kroppa kuormittuu epätasaisesti sen mukaan, onko kuljettaja vasen- vai oikeakätinen. Työt pitää tehdä reippaasti, mutta turhalla repimisellä saa vain haavereita aikaan, Erkkilä selittää.

”Jätteenkuljettaja hymyilee vielä kotonakin, jos asukkaat ovat tuoneet jäteastiansa lähelle tienvarteen.”

Arttu Erkkilä, jätteenkuljettaja ja työsuojeluvaltuutettu, Verdis
Sininen kypärä ja suojalasit päässä oleva mies hymyilee kameralle. Päällään hänellä on keltainen huomiopaita.
Arttu Erkkilä toimii Verdiksellä sekä jätteenkuljettajana että työsuojeluvaltuutettuna.

Jäteauto ei ole tien tukkona vaan töissä

Työturvallisuuden takia jätteenkuljettajat eivät pysähdy maantien varteen, ellei ole aivan pakko. Siksi jäteastiat pitäisi sijoittaa sellaiseen paikkaan haja-asutusalueen risteysalueilla, ettei kuljettajan tarvitse liikkua tienlaidassa. Autot ajavat ohi jopa 80 kilometriä tunnissa.

Silti vaaratilanteita sattuu, minkä Erkkilä on kokenut omakohtaisesti. Kerran hän on meinannut jäädä keskustassa auton alle. Vaikka kaupungissa ajetaan hitaasti, 30 kilometriä tunnissa, tuntuu kovalta vauhdilta, kun seisoo suojattomana liikenteen keskellä.

– Sittemmin minulle onkin tullut tavaksi pysäköidä jäteauto niin, että pystyn työskentelemään sen suojassa.

Jäteauto ei ole kuitenkaan koskaan tarkoituksella ”tien tukkona”. Kuljettajat pyrkivät aiheuttamaan niin vähän häiriötä kuin mahdollista, eikä viivytys muulle liikenteelle ole yleensä kuin minuutin tai pari.

– Tunnelma on kuitenkin Jyväskylän ydinkeskustan aamuruuhkassa sellainen, että vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää. Silmät saisivat olla selässäkin, Erkkilä kuvailee.

Nuori mies ohjaa kaukosäätimestä jotain ja katsoo ylöspäin. Takana näkyy vihreä jäteauto.
Kun syväkeräyspussia liikutellaan ylhäällä, täytyy työssä suojautua myös kypärällä ja suojalaseilla.

Parhaimmillaan liikenne on yhteispeliä, jossa pienellä joustolla ja kärsivällisyydellä varmistetaan parempi päivä kaikille. Erkkilä muistuttaakin, että jäteauton keltaisena vilkkuvat huomiovalot kertovat tielläliikkujille, että liikennevirrassa tapahtuu jotakin poikkeuksellista.

– On ystävällistä jättää tilaa jäteauton ympärille ja antaa ison auton tehdä ensin liikkeensä rauhassa.

”Jäteauton keltaisena vilkkuvat huomiovalot kertovat muille tielläliikkujille, että liikennevirrassa tapahtuu jotakin poikkeuksellista.”

Arttu Erkkilä, jätteenkuljettaja ja työsuojeluvaltuutettu, Verdis

Tyhjennys voi jäädä väliin riskien takia

Talvinen tie, joka näyttää todella liukkaalta.
Talvella tiet voivat olla todella jäisiä, samoin kotipihat, eikä jäteauto pääse välttämättä tyhjentämään jäteastioita.

Sääolosuhteet voivat estää jäteastian tyhjennyksen, koska mitä tahansa riskejä jätekuljetuksissa ei voida ottaa. Talvella matka voi tyssätä maantien tai pihan liukkauteen tai tekemättömiin lumitöihin. Jäteauto ei voi ajaa pihalle, jossa pysähtyminen on vaarallista.

– Lumitöiden teko ja hiekoittaminen kuuluvat kiinteistönomistajalle, Anhava muistuttaa.

Verdiksen kuljetusesihenkilö Tero Savolaisen mukaan taajamassa jää joka talvi samoja kohteita useamman kerran tyhjentämättä, kun edessä on lumipenkka, jota ei siirretä.

– Myös väärään paikkaan parkkeeraamisen takia jäteastioita jää keskusta-alueilla tyhjentämättä viikoittain.

Jäteauton kuljettajalla on aina mahdollisuus päättää itse, onko jollekin tielle turvallista ajaa. Kelirikko tuo mukanaan kahdeksan tonnin painorajoitukset, ja jäteauto painaa tyhjänäkin 16–17 tonnia.

– Se on kahdeksan kertaa Toyota Corollan paino, Anhava ynnää.

Piirroskuvassa on erilaisia autoja ja niiden painoja. Henkilöauto painaa 1000 kiloa, maastoauto 2000 kiloa, jakeluauto 2000 kiloa ja täysi jäteauto 28 000 kiloa.
Miksi jäteauto ei saa ajaa kelirikkoaikaan painorajoitetulle tielle? Tässä karkeat painot erilaisille ajoneuvoille sekä täydelle jäteautolle.

Vaikka jäteautolle olisi myönnetty ajolupa, kuljettaja voi nähdä riskin liian suurena. Jos jäteauto ajaa ojaan, hinaus maksaa ainakin tuhat euroa.

Jos jokin estää jätteen hakemisen, jätteenkuljettajat kirjaavat asian ajotietokoneelle, jolloin asiakkaalle lähtee automaattisesti ilmoitus tekstiviestinä tai sähköpostilla. Samanlainen automaattiviesti lähtee matkaan, jos jäteastia kaipaa korjaamista tai uusimista. Korvaava tyhjennys tehdään seuraavalla kerralla tyhjennysrytmin mukaisesti.

– Mutta vain, jos ongelma on korjattu, Savolainen sanoo. – Viestiin kannattaa reagoida heti, koska lopulta kuljettajalle vaarallinen jäteastia on jätettävä tyhjentämättä.

Miten voit parantaa jätteenkuljettajien turvallisuutta?

  1. Sijoita jäteastia mahdollisimman helposti saavutettavaan paikkaan.
  2. Älä kasaa jätekatokseen tai jäteastian päälle muuta tavaraa, kuten kukkaruukkuja tai lumilapioita.
  3. Ethän käytä jätekatosta varastona? Jäteauton kuljettaja voi luulla, että ylimääräiset tavarat on tarkoitettu jäteauton vietäviksi.
  4. Huolehdi siitä, ettei jätekatoksessa ole astian vetämistä hankaloittavia kynnyksiä tai portaita.
  5. Varmista, että jätekatoksen oviaukko on riittävän leveä.
  6. Jos jätekatoksessa on ovi, katso, että se avautuu kunnolla ja pysyy itsestään auki.
  7. Pidä huolta jäteastioiden kunnosta, jotta ne ovat turvallisia liikutella ja nostaa. Vaihda kulunut tai vanha jäteastia ajoissa uuteen.
  8. Muista huolehtia, etteivät koirat ole pihassa irti, kun jäteastiaa tyhjennetään. Jäteauton kuljettaja ei voi tietää, onko pihassa irti oleva koira kiltti vai ei.
  9. Tarkista myös syväkeräysastioiden kunto, kansi ja lukitukset säännöllisesti sekä puhdista lumi ja jää kannen päältä. Mitkään suojavaatteet eivät suojaa kuljettajia nosturinostojen aikana niskaan tippuvalta kovalta lumelta ja jäältä.