Hyvillä mielin ja ehjänä kotiin työpäivän päätteeksi – jokainen voi vaikuttaa jätteenkuljettajien työturvallisuuteen
Tiedätkö miksi jäteastioissa pitää olla pyörät tai miksi jäteastian on sijaittava lähellä tietä? Entä tiedätkö mikä saa jätteenkuljettajan hymyilemään vielä kotonakin? Haastattelimme jäteauton kuljettajaa Arttu Erkkilää sekä listasimme jätteenkuljettajan kymmenen toivetta joulun alla.
Mustankorkean jätekuljetuksista vastaa kaksi kuljetuskumppania: L&T Ympäristöpalvelut ja Verdis. Joka arkipäivä yhteensä noin 25 jätteenkuljettajaa huolehtii aamukuuden ja iltakymmenen välillä, että jäteastiat tyhjennetään ajallaan, mutta turvallisuudesta tinkimättä.
– Jätteenkuljetus on työnä aika samanlaista kuin jakeluliikenne, vaikka mitään ei tuoda, vaan viedään, tuumaa Mustankorkean logistiikkapäällikkö Antti Anhava.
Hän on ajanut jäteautoa itsekin ja arvioi, että jätekuljetusten turvallisuus on kehittynyt selvästi. Täysin vaaratonta työ ei ole vieläkään, mutta työturvallisuuteen kiinnitetään paljon huomiota.
– Kuljettajilla on esimerkiksi heijastin- ja turvavaatteet. Myös jäteastiat pyritään sijoittamaan niin, että astioiden liikuttelu on mahdollisimman kevyttä ja ergonomista.
Miksi jäteastioissa pitää olla pyörät?
Työhyvinvoinnin kannalta pienet asiat ovat suuria. Iso parannus on esimerkiksi se, että nykyään kaikissa jäteastioissa pitää olla pyörät. Niiden kunnossapito on kiinteistönomistajan vastuulla.
– Jätekatoksissa ei saisi olla portaita, vaan luiska, jota pitkin jäteastian voi vetää jäteautolle mahdollisimman vaivattomasti, Anhava sanoo.
Auton nostomekanismi huolehtii astian tyhjentämisestä, joten nostelua ei työssä juurikaan enää ole. Paitsi jos jäteastian luo on kasattu ylimääräisiä jätteitä tai muuta tavaraa, joka on siirrettävä syrjään. Nostelun vähentämiseksi taloyhtiöissä kiellettiin vuoden 2025 alusta rullakkojen käyttö kartongin keräysvälineenä. Keräysastiana saa käyttää 600 litran astiaa.
– Se voidaan tyhjentää jäteauton astiahissillä, eikä jätteitä tarvitse enää poimia rullakosta käsin. Se parantaa kuljettajien työssäjaksamista.

”Vuoden 2025 alusta rullakkojen käyttö kiellettiin taloyhtiöissä kartongin keräysvälineenä. Keräysastiana saa käyttää 600 litran astiaa.”
Antti Anhava, logistiikkapäällikkö

Toisteisessa työssä matka jäteastialle ratkaisee paljon
Jätteenkuljettajan työssä on paljon toisteisuutta, koska reitistä ja kerättävistä jätelajeista riippuen kuljettaja tyhjentää 200–500 jäteastiaa yhden työvuoron aikana. Autosta laskeutumisia ja autoon nousuja sekä jäteastioiden vetämistä siis riittää.
– Siksi painavimpien jätelajien eli lasi- ja biojätteen astiat saavat olla tilavuudeltaan enintään 240-litraisia, eivät 600-litraisia, kuten esimerkiksi kartonginkeräysastiat, Anhava selittää.
Myös välimatka astialta autolle vaikuttaa. Vaikka matka saa jätehuoltomääräysten mukaan olla enintään kymmenen metriä, lyhyempi matka on aina parempi.
– Jätteenkuljettaja hymyilee päivän päätteeksi vielä kotonakin, jos asukkaat ovat tuoneet jäteastiansa tienvarteen, eikä niitä tarvitse vetää pihan perältä asti, toteaa Verdiksen jätteenkuljettaja ja työsuojeluvaltuutettu Arttu Erkkilä.
Hän toimii Jyväskylän yksikössä uusien kuljettajien perehdyttäjänä. Kuljettajia koulutetaan Verdiksen työergonomiaohjeistuksen mukaan, koska kovalle rasitukselle joutuvat jäteastioita vetäessä esimerkiksi olkapäät, niska-hartiaseutu ja ranteet.
– Tärkeää on oikea tapa käsitellä jäteastioita ja hyvä ajoasento. Kroppa kuormittuu epätasaisesti sen mukaan, onko kuljettaja vasen- vai oikeakätinen. Työt pitää tehdä reippaasti, mutta turhalla repimisellä saa vain haavereita aikaan, Erkkilä selittää.
”Jätteenkuljettaja hymyilee vielä kotonakin, jos asukkaat ovat tuoneet jäteastiansa lähelle tienvarteen.”
Arttu Erkkilä, jätteenkuljettaja ja työsuojeluvaltuutettu, Verdis

Jäteauto ei ole tien tukkona vaan töissä
Työturvallisuuden takia jätteenkuljettajat eivät pysähdy maantien varteen, ellei ole aivan pakko. Siksi jäteastiat pitäisi sijoittaa sellaiseen paikkaan haja-asutusalueen risteysalueilla, ettei kuljettajan tarvitse liikkua tienlaidassa. Autot ajavat ohi jopa 80 kilometriä tunnissa.
Silti vaaratilanteita sattuu, minkä Erkkilä on kokenut omakohtaisesti. Kerran hän on meinannut jäädä keskustassa auton alle. Vaikka kaupungissa ajetaan hitaasti, 30 kilometriä tunnissa, tuntuu kovalta vauhdilta, kun seisoo suojattomana liikenteen keskellä.
– Sittemmin minulle onkin tullut tavaksi pysäköidä jäteauto niin, että pystyn työskentelemään sen suojassa.
Jäteauto ei ole kuitenkaan koskaan tarkoituksella ”tien tukkona”. Kuljettajat pyrkivät aiheuttamaan niin vähän häiriötä kuin mahdollista, eikä viivytys muulle liikenteelle ole yleensä kuin minuutin tai pari.
– Tunnelma on kuitenkin Jyväskylän ydinkeskustan aamuruuhkassa sellainen, että vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää. Silmät saisivat olla selässäkin, Erkkilä kuvailee.

Parhaimmillaan liikenne on yhteispeliä, jossa pienellä joustolla ja kärsivällisyydellä varmistetaan parempi päivä kaikille. Erkkilä muistuttaakin, että jäteauton keltaisena vilkkuvat huomiovalot kertovat tielläliikkujille, että liikennevirrassa tapahtuu jotakin poikkeuksellista.
– On ystävällistä jättää tilaa jäteauton ympärille ja antaa ison auton tehdä ensin liikkeensä rauhassa.
”Jäteauton keltaisena vilkkuvat huomiovalot kertovat muille tielläliikkujille, että liikennevirrassa tapahtuu jotakin poikkeuksellista.”
Arttu Erkkilä, jätteenkuljettaja ja työsuojeluvaltuutettu, Verdis
Tyhjennys voi jäädä väliin riskien takia

Sääolosuhteet voivat estää jäteastian tyhjennyksen, koska mitä tahansa riskejä jätekuljetuksissa ei voida ottaa. Talvella matka voi tyssätä maantien tai pihan liukkauteen tai tekemättömiin lumitöihin. Jäteauto ei voi ajaa pihalle, jossa pysähtyminen on vaarallista.
– Lumitöiden teko ja hiekoittaminen kuuluvat kiinteistönomistajalle, Anhava muistuttaa.
Verdiksen kuljetusesihenkilö Tero Savolaisen mukaan taajamassa jää joka talvi samoja kohteita useamman kerran tyhjentämättä, kun edessä on lumipenkka, jota ei siirretä.
– Myös väärään paikkaan parkkeeraamisen takia jäteastioita jää keskusta-alueilla tyhjentämättä viikoittain.
Jäteauton kuljettajalla on aina mahdollisuus päättää itse, onko jollekin tielle turvallista ajaa. Kelirikko tuo mukanaan kahdeksan tonnin painorajoitukset, ja jäteauto painaa tyhjänäkin 16–17 tonnia.
– Se on kahdeksan kertaa Toyota Corollan paino, Anhava ynnää.

Vaikka jäteautolle olisi myönnetty ajolupa, kuljettaja voi nähdä riskin liian suurena. Jos jäteauto ajaa ojaan, hinaus maksaa ainakin tuhat euroa.
Jos jokin estää jätteen hakemisen, jätteenkuljettajat kirjaavat asian ajotietokoneelle, jolloin asiakkaalle lähtee automaattisesti ilmoitus tekstiviestinä tai sähköpostilla. Samanlainen automaattiviesti lähtee matkaan, jos jäteastia kaipaa korjaamista tai uusimista. Korvaava tyhjennys tehdään seuraavalla kerralla tyhjennysrytmin mukaisesti.
– Mutta vain, jos ongelma on korjattu, Savolainen sanoo. – Viestiin kannattaa reagoida heti, koska lopulta kuljettajalle vaarallinen jäteastia on jätettävä tyhjentämättä.
Jätteenkuljettajan kymmenen toivetta joulun alla
- Helppo sijainti. Sijoita jäteastia mahdollisimman helposti saavutettavaan paikkaan. Huolehdi myös ettei jätekatoksessa ole astian vetämistä hankaloittavia kynnyksiä tai portaita.
- Jäteastiassa osoite. Kun jäteastiaan on merkinnyt talon numeron, ei jätekuljettajan tarvitse arvailla tyhjentääkö hän oikeaa jäteastiaa.
- Ei muita tavaroita. Älä kasaa jätekatokseen tai jäteastian päälle muuta tavaraa, kuten kukkaruukkuja tai lumilapioita. Jäteauton kuljettaja voi luulla, että ylimääräiset tavarat on tarkoitettu jäteauton vietäviksi.
- Riittävän leveä ovi. Varmista, että jätekatoksen oviaukko on riittävän leveä. Jos jätekatoksessa on ovi, katso, että se avautuu kunnolla ja pysyy itsestään auki.
- Ehjä ja toimiva jäteastia. Pidä huolta jäteastioiden kunnosta, jotta ne ovat turvallisia liikutella ja nostaa. Katso, että jäteastian kansi on kiinni ja pyörät toimivat. Vaihda kulunut tai vanha jäteastia ajoissa uuteen.
- Kiinni olevat koirat. Muista huolehtia, etteivät koirat ole pihassa irti, kun jäteastiaa tyhjennetään. Jäteauton kuljettaja ei voi tietää, onko pihassa irti oleva koira kiltti vai ei.
- Hiekoitus liukkaalla. Hiekoita pihaa säännöllisesti liukkaalla säällä myös jäteastioiden luota! Hiekoitettu piha on turvallisempi kaikille.
- Hyvin tehdyt lumityöt. Kinosten keskellä oleva jäteastia on vaikea, ellei jopa mahdoton tyhjentää.
- Jätteet pakattu hyvin. Sekajätteet tulisi olla jäteastiassa pussissa, jotta irtoroskat eivät leviä ympäristöön. Myös biojäte tulisi pakata sisällä keittiössä, jotta se ei jäädy astiaan kiinni. Jogurttipurkin kannen alumiinifolion voi rytistää, jotta sekään ei lentele karkuun metalliastiasta.
- Hyväkuntoiset syväkeräysastiat. Tarkista myös syväkeräysastioiden kunto, kansi ja lukitukset säännöllisesti sekä puhdista lumi ja jää kannen päältä. Mitkään suojavaatteet eivät suojaa kuljettajia nosturinostojen aikana niskaan tippuvalta kovalta lumelta ja jäältä.