Mistä on turvalliset jätekuljetukset tehty – liikenteessä liikkuvat vain hyväkuntoiset jäteautot ja koulutetut kuljettajat
Ammattiautoilijoina kaikki Mustankorkealle työskentelevät jätteenkuljettajat osaavat ottaa huomioon niin erilaiset keliolosuhteet kuin tielläliikkujat pienistä koululaisista kiireisiin työmatkaajiin. Myös jäteautojen kunnosta pidetään hyvää huolta. Tutustu tarkemmin jäteautoihin ja niiden kuljettajiin!
Kaikki Mustankorkean jätekuljetukset hoidetaan keskiraskailla kuorma-autoilla, joiden paino vaihtelee tyhjänä ja täytenä 18–28 tonnin välillä. Vertailukohtana täysi tukkirekka painaa 30–60 tonnia ja suuri jakeluauto noin 2 tonnia. Jäteautot ovat pääasiassa 2- tai 3-akselisia, ja yksi asia erottaa ne tavanomaisista kuorma-autoista.
– Jäteauton teliakseli on ohjaava, eli etupyörien lisäksi takimmaiset pyörät kääntyvät. Se tekee jäteautosta käännöksissä ketterämmän, kertoo Mustankorkean logistiikkapäällikkö Antti Anhava.
Jäteauton perä käyttäytyykin samalla tavalla kuin paikallisbusseissa. Tiukassa kaarteessa perä koukkaa ja kiertää laajan kaarroksen, mikä tielläliikkujien on hyvä huomioida.

Mustankorkean kuljetuskumppani Verdiksellä on vastuualueita tällä hetkellä Korpilahdella, Muuramessa ja Jyväskylässä. Autot ovat riittävän pieniä, jotta niillä pääsee sisäpihoille ahtaidenkin porttikongien kautta, mutta nosturien nostokyky riittää syväkeräyssäiliöiden tyhjentämiseen.
– Kaikki tämänhetkinen kalustomme on 3-akselista, ja kaikissa autoissamme on kaksi lokeroa eli jokaiseen autoon mahtuu kahta eri jätelajia, kertoo Verdiksen kuljetusesihenkilö Tero Savolainen.
Jätteenkuljettajat suosivat autoissa matalia ohjaamoja, koska niihin pääsee nousemaan kahdella askelmalla kolmen sijaan.
– Kun nousuja ja laskuja on päivässä toista sataa kappaletta, matkaa säästyy montaa sataa metriä, Anhava arvioi.
”Jäteauton perä käyttäytyy samalla tavalla kuin paikallisbusseissa: tiukassa kaarteessa perä kiertää laajan kaarroksen.”
Antti Anhava, logistiikkapäällikkö

Peruutuskameroita ja led-työvaloja
Jäteautoissa on tehokkaat työvalot, kun hehkulamput ovat vaihtuneet ledeihin. Pysähdyksissä kuljettajat pistävät kirkkaimmat valot pois päältä.
– Ajovalot häikäisevät vastaantulevia autoja, ja siksi kuljettajat jättävät pysähtyessä päälle vain parkkivalot ja ohjaamon valot, Anhava selittää.
Jäteautojen kamerateknologia on kehittynyt niin, ettei ”kuolleita kulmia” juurikaan ole. Kaikissa autoissa on vähintään takakamera ja monissa myös sivukamerat. Se helpottaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden huomaamista. Tielläliikkujat voivat vielä helpottaa tilannetta.
– Tärkeintä olisi heijastimien käyttö myös kaupunkialueella. Syyspimeällä tummissa vaatteissa liikkuessa katuvalaistuksesta ei ole paljoakaan apua, Anhava muistuttaa.
Anhava neuvoo välttämään aina kulkemista peruuttavan jäteauton takaa tai syväkeräyssäiliöitä nostettaessa nosturin alta. Jäteauto kannattaa ohittaa hytin puolelta.
– Lisäksi on hyvä ottaa katsekontakti kuljettajaan. Silloinhan jalka nousee melkein automaattisesti kaasulta.
”Heijastimien käyttö olisi tärkeää myös kaupunkialueella, ja jäteauto kannattaa ohittaa aina hytin puolelta, ei peruuttavan auton takaa.”
Antti Anhava, logistiikkapäällikkö
Milloin jäteauto jää pysyvästi varikolle?
Jätteenkuljetusurakat kestävät 5–7 vuotta, ja se on myös kunkin jäteauton tyypillinen käyttöikä. Kilometrilukema jää vaatimattomaksi, koska keskustassa ajellessa kilometrejä voi kertyä päivässä vain noin 60.
– Sen sijaan ajotunneissa jäteautot ovat seitsemän vuoden iässä tehtävänsä suorittaneet, Anhava sanoo.
Jätteitä tyhjennetään kahdessa vuorossa, joten viikossa käyttötunteja voi kertyä 70–80.
Iso osa Mustankorkean toimialueella liikkuvista jäteautoista käyttää biokaasua, koska se on monissa urakoissa yksi Mustankorkean jätekuljetusten kilpailutusvaatimuksista.
– Jäteautojen pitää täyttää paras ja uusin Euro 6 -päästöluokka, ja siksipä kaikki kalusto on jokaisen viiden vuoden urakan alussa upouutta, Anhava sanoo.

Kaluston pikkuviat huolletaan nopeasti
Jäteauto jää varikolle aina, jos jokin ongelma heikentää ajamisen turvallisuutta. Tyypillisiä vikoja ovat Anhavan mukaan kuluvien osien, kuten hydrauliikkaletkujen viat ja rengasrikot. Molempien korjaaminen onnistuu parissa tunnissa, joten jätekierros jatkuu yleensä nopeasti.
– Vain jos autoa joudutaan hinaamaan, aikaa voi kulua niin paljon, että jäteastioiden tyhjennyspäivät muuttuvat. Kalusto on kuitenkin niin uutta, että isoja teknisiä ongelmia on harvoin.
Verdiksen autoissa korjaamoreissun syynä on tyypillisesti jäteauton nosturin vika, kuten hydrauliikkavuoto. Savolainen korostaa, ettei raskaita jätekuormia lähdetä nostamaan ”kokeilumielessä”. Sama turvallisuusperiaate pätee pakkaavien jäteautojen anturivikoihin.
– Jäteautoissa on nykypäivänä paljon sähköantureita, joiden toiminta liittyy suoraan jätekuljetusten turvallisuuteen. Jos jokin anturi ei toimi, pakkaava jäteauto ei toimi oikein, ja auto lähtee huoltoon.
”Korjaamoreissun syynä on tyypillisesti jäteauton nosturin vika, kuten hydrauliikkavuoto, tai pakkaavien jäteautojen sähköanturien ongelmat.”
Tero Savolainen, kuljetusesihenkilö, Verdis

Kuljettajat tarkistavat auton joka vuoron alussa
Kaikki jäteautot huolletaan ennakoivasti 2–4 kuukauden välein. Huollossa olevaa autoa paikataan yleensä varakalustolla, joten huoltorytmi ei näy asukkaille millään tavalla.
– Kaikki Verdiksen autot huolletaan Scanian huoltokorjaussopimuksilla, mutta päivittäiset liikkeellelähtötarkastukset ovat kuljettajien vastuulla, Savolainen kertoo.
Verdiksen jätteenkuljettaja Arttu Erkkilä osaakin tehdä jäteautolle jo itse yhtä ja toista. Hän on ajanut jätteitä kymmenisen vuotta Jyväskylän seudun lisäksi Oulussa. Verdiksen huolto-organisaatio on aina puhelinsoiton päässä valmiina auttamaan.
– Saamme huollolta myös koulutusta esimerkiksi auton jätepakkaajan ja nosturin vikatilanteiden korjaamiseen. Jos on halua, tekemisen kautta oppii. Pitää vain pistää kädet rasvaan, Erkkilä naurahtaa.
Saamme huollolta koulutuksia esimerkiksi jätepakkaajan ja nosturin vikatilanteiden korjaamisesta. Jos on halua, tekemisen kautta oppii.”
Arttu Erkkilä, jätteenkuljettaja, Verdis

Ennakoiva ajotapa on kaikkien etu
Jätteenkuljettajat pitävät työssään lakisääteiset tauot, kuten muutkin moottoriajoneuvojen kuljettajat, jotta vireys säilyy koko työvuoron ajan. Kaikilla kuljettajilla on myös voimassa oleva kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyys, joka sisältää vaatimuksen jatkuvasta kouluttautumisesta.
– Meillä Verdiksellä koulutuksissa korostuu ennakoiva ajotapa. Se vähentää polttoaineen kulutusta, mutta myös auton alustan osien ja jarrujen kulumista, Savolainen sanoo.
Kun raskaan auton annetaan rullata esimerkiksi liikennevaloihin omalla painollaan, aikaa jää myös muun liikenteen tarkkailuun, mikä lisää kaikkien tielläliikkujien turvallisuutta. Kuljettajien ajotapaa ja -nopeuksia seurataan sähköisellä järjestelmällä.
– Jos asukas epäilee jätteenkuljettajan ajaneen ylinopeutta, asia voidaan tarkastaa luotettavasti jälkikäteen, Savolainen sanoo.
Esimerkiksi sorateillä raskas jäteauto nostattaa kuitenkin kuivalla kelillä ilmaan enemmän pölyä kuin henkilöauto, vaikka nopeus olisi alle rajoitusten.

Pienet tielläliikkujat huomioidaan erityisen valppaasti
Jäteauton kuljettajat pyrkivät aina huomioimaan muut tielläliikkujat ja heidän turvallisuutensa. Moni kuski välttää koulujen jäteastioiden tyhjennyksiä aamuisin, jolloin lapsia on liikkeellä eniten.
– Ajan asuinalueilla sekä päiväkotien ja koulujen lähellä aina ennemmin alinopeutta, Erkkilä korostaa. – Mitä pienempi ihminen on liikenteessä, sitä enemmän olen valppaana.
Usein valppaus vaatii, että kuskin pään ja koko kropan on pyörittävä ohjaamossa moneen suuntaan. Se on yksi syy siihen, miksi jätteenkuljettajat eivät aina käytä turvavyötä lyhyissä siirtymissä.
– Tieliikennelain mukaan jätekuljetukset lasketaan lyhytkestoiseksi jakelu- ja keräilykuljetukseksi, jolloin kuljettajalla on mahdollisuus tietyissä tilanteissa olla käyttämättä turvavyötä, Anhava selittää.
Kuljettaja laskeutuu asuinalueella ohjaamosta muutaman metrin välein ja ajovauhti on matala. Sen sijaan pidempien siirtymien aikana jäteauton kuljettajat käyttävät turvavyötä.