Soutuvene on kiinni rannassa. On kaunis kesäinen päivä.

Lasikuituveneen käyttöikä on pitkä, jopa yli sata vuotta. Aivan heti sitä ei siis tarvitse kierrättää. Käyttökelpoinen vene kannattaa myydä tai lahjoittaa eteenpäin, mutta huonokuntoiset veneet tulee toimittaa kierrätykseen. Jyvässeudulla veneitä vastaanottaa esimerkiksi Kuusakoski, joka kierrättää lasikuituveneet muovikomposiittina sementin raaka-aineeksi. Huonokuntoiset veneet kannattaakin kierrätttää, jotta niistä ei ole haittaa ja vaaraa ympäristölle. Mustankorkealla lasikuituveneet otetaan vastaan maksullisena sekajätteenä, jolloin niistä saadaan polttamalla energiaa.

Tiivistelmä lasikuituveneen kierrätyksestä

  • Ostaminen käytettynäJätehierarkian mukaan tärkeintä on ehkäistä jätteen syntyä. Myös veneen voi hankkia käytettynä. Esimerkiksi Jyväskylän kaupunki järjestää vuosittain hylättyjen veneiden huutokaupan. Kun veneen omistajaa ei tiedetä, on vastuu hylätystä veneestä joko alueen haltijalla tai kunnalla.
  • Hyödyntäminen uudelleen – Korjaa käyttökelpoinen vene. Jos et tarvitse venettä enää, myy tai lahjoita se eteenpäin.
  • Kierrätys materiaalina – Esimerkiksi Kuusakosken kautta lasikuituvene voidaan ohjata kierrätykseen, jolloin muovikomposiitti hyödynnetään sementin raaka-aineena.
  • Energiakäyttö – Mustankorkean kautta sekajätteenä vastaanotetut veneet murskataan ja poltetaan energiaksi Tampereella.

Tiivistelmä tehty hyödyntäen tekoälyä.

Julkaistu alunperin 29.5.2024.

Lasikuituveneet ovat pitkäikäisiä käyttää. Pienellä kunnostuksella ne saattavat palvella jopa yli sata vuotta, kun aiemmin puiset veneet säilyivät hyvänä käytössä noin parikymmentä vuotta. Lasikuitu eli lujitemuovi onkin nykyisin yksi yleisimmistä veneiden valmistusmateriaaleista – se on melko edullista, iskunkestävää ja yleensä helppoa korjata.

”Tiedon puute veneiden jätehuollosta, kuljetuksen vaikeus ja kustannukset ovat merkittävimmät esteet käytöstä poistettujen lasikuituveneiden asialliselle käsittelylle.”

Ympäristöministeriön selvitys 2024

Miksi lasikuituvene kannattaa kierrättää?

  1. Vene ei jää luontoon hajoamaan. Vanhat ja huonokuntoiset veneet voivat aiheuttaa ympäristöhaittoja, kuten mikromuovien ja myrkkymaalien päästöjä. Myös veneihin jätetyt polttoaineet, akut ja muut vaaralliset jätteet ovat ympäristöriski ja voivat aiheuttaa vaaraa myös ihmisen terveydelle.
  2. Veneen hyödynnettävissä olevat rakenneosat pääsevät vielä materiaaliksi sementinvalmistuksen osana.
  3. Kierrätetty materiaali auttaa vähentämään sementtiteollisuuden päästöjä.
  4. Myös satamat ja venepaikat ovat viihtyisämpiä, kun niissä ei jemmata käyttökelvottomia vanhoja veneitä.

Lähde: Kuusakoski ja ympäristöministeriö

Ehkäise jätteen syntyä ja osta vene käytettynä vaikka huutokaupasta

Ylösalaisin oleva kolmio, jossa ylhäältä alas lukee: jätteen synnyn ehkäiseminen, uudelleenkäyttö, kierrätys materiaalina, polttaminen energiaksi ja loppukäsittely.
Jätehierarkia painottaa jätteen synnyn ehkäisemistä. Seuraavaksi tulee uudelleenkäyttö eli esimerkiksi myyminen tai lahjoittaminen. Kolmantena on jätteen kierrätys materiaalina ja sen jälkeen vasta sekajätteenä polttaminen energiaksi.

Jos mielit itsellesi venettä, kannattaa lähtökohtaisesti suosia käytettynä ostamista. Lasikuituveneiden käyttöikä on pitkä ja pienellä korjaamisella voit saada itsellesi veneen edullisesti.

Veneitä voi ostaa esimerkiksi Jyväskylän kaupungin huutokaupasta. Jyväskylän kaupunki kerää hylätyt veneet ja tuo ne Mustankorkean alueella toimivaan Jyväskylän kaupungin varastoon. Kaupunki säilyttää veneitä vähintään puoli vuotta. Niistä lähetetään tiedot myös poliisille, jolloin varmistetaan, onko vene kenties varastettu. Veneitä huutokaupataan kaksi kertaa vuodessa ja Jyväskylän kaupunki ilmoittaa huutokauppojen ajankohdista mm. nettisivuillaan.

Jyväskylässä veneitä hylätään eniten Päijänteen rannoille, mutta löytyy niitä muidenkin järvien rannoilta. Osa veneistä jätetään kielletyille alueille ja joidenkin veneiden soutupaikkamaksuja ei makseta huomautusten jälkeenkään.

Osa veneistä voi olla hylättyjä eli niiden omistajaa ei tiedetä. Hylätyltä vaikuttavien veneiden osalta on usein haastavinta todeta, onko veneen omistaja hylännyt veneen eli onko se muuttunut jätteeksi. Soutuveneitä ja muita pienempiä veneitä ei ilmoiteta venerekisteriin, joten omistajan tavoittaminen voi olla vaikeaa.

Mikäli vene on hylätty, vastuut ja oikeudet veneen siirtämisestä riippuvat pitkälti siitä, mille alueelle vene on jätetty. Käytännössä vastuu hylkyveneestä on joko alueen haltijalla tai kunnalla. Jos vene on hylätty sataman alueelle, sataman pitäjä on velvollinen siirtämään hylätyn veneen. Viranomaiskäytännössä alueen haltijaa on usein velvoitettu siivoamaan suurikokoista jätettä. Kaikkein suurimpien veneiden kohdalla viimesijainen vastuu on kuitenkin kunnalla.

Lähde: ympäristöministeriö

Kunnosta, myy tai lahjoita

Veneessä on kolme ihmistä, joista yksi on vanhempi, yksi lapsi ja yksi keski-ikäinen. Miehet ovat lähdössä soutamalla kalaan, on pilvinen taivas.
Lasikuituveneet kestävät käytössä monta sukupolvea. Kuvan vene on pysynyt käytössä pienellä kunnostuksella isältä tyttärelle ja lastenlapsille.

Jätehierarkian mukaan tärkeintä on ehkäistä jätteen syntyä. Jos siis suinkin voit, niin lasikuituvene kannattaa kunnostaa tai myydä tai lahjoittaa eteenpäin.

– Jos lasikuituvene on vielä hyvässä kunnossa, kannattaa se yrittää myydä tai lahjoittaa eteenpäin venettä tarvitsevalle. Sama neuvo pätee kaikkien muidenkin itselle tarpeettomien tavaroiden kohdalla. Heti ei siis kannata sännätä veneen kanssa meille Mustankorkealle, vaikka toki mekin otamme veneitä vastaan sekajätteenä. Youtubesta löytyy myös paljon vinkkejä veneen korjaamiseen, vinkkaa Mustankorkean viestinnän asiantuntija Päivi Peltola.

Lasikuituveneistä raaka-ainetta sementtiin

Jätehierarkiassa uudelleenkäytön jälkeen tulee kierrätys materiaalina. Esimerkiksi Kuusakoski kierrättää lasikuituveneiden muovikomposiitin, joka hyödynnetään prosessoinnin kautta sementin valmistuksessa.

”On hyvä huomata, että muovikomposiittimurskaa ei esimerkiksi kaadeta betonin sekaan – tällaistakin yksinkertaistusta joskus näkee. Muovikomposiitit käytetään klinkkerin valmistuksessa, joka on sementinvalmistuksen ainesosa. Sementtiin, josta betoni puolestaan valmistetaan, ei jää mitään kuitujäämiä, sillä ne sulavat prosessissa. Sementti, jossa on hyödynnetty komposiittijätettä, ei eroa ominaisuuksiltaan mitenkään normaalista sementistä – sillä on ainoastaan pienempi hiilijalanjälki.”

Anu Söderena, liiketoiminnan kehityspäällikkö, Kuusakoski

Kuusakoski vastaanottaa myös yksityishenkilöiden veneitä. Heillä on parikymmentä palvelupistettä ympäri Suomea. Heiltä saa myös virallisen romutodistuksen, jonka avulla omistaja voi hakea veneen poistoa Traficomin rekisteristä ja päättää vakuutusmaksut. Jyväskylää lähin toimipiste sijaitsee Muuramessa.

Suomessa poistuu vuosittain käytöstä noin tuhat venettä. Ympäristöministeriön elinkaariarvion mukaan lasikuituveneiden oletetulla 40 vuoden käyttöiällä veneitä poistuisi laskennallisesti peräti 18 000 kappaletta vuodessa. Usein kuitenkin 40 vuotta vanhat lasikuituveneet ovat vielä täysin käyttökelpoisia, ainoastaan moottori voi kaivata vaihtoa.

Arvioiden mukaan lasikuituisia soutuveneitä on maassamme käytössä noin 300 000 ja vuosittain uusia veneitä myydään noin 1 500. Veneiden uusimistahti on siis noin 0,2–0,5 prosenttia.

Lähde: STT

Mustankorkealta sekajätteenä energiaksi

Kyltissä lukee sekajäte ja yläpuolella on numero 16.
Sekajäte on kallein jätelaji. Lajittelupihalla on seitsemän lavaa sekajätteelle.

Myös Mustankorkea vastaanottaa lasikuituveneitä pienkuormamaksulla Mustankorkean lajittelupihalla sekä Laukaan pienjäteasemalla. Veneet lajitellaan sekajätteeseen. Veneiden moottorit taas voi lajitella metallijätteisiin, kunhan on ensin muistanut poistaa moottorista nesteet.

– Lajittelupihalla asiakkaan täytyy huolehtia jätekuormansa lajittelusta oikeille lavoille ja astioihin. Asiakaspalvelijamme neuvovat kyllä mielellään. Veneen täytyy myös mahtua jätelavalle. Venettä tuodessa omat kantajat kannattaa ottaa mukaan, tai jos kotoa löytyy vaikkapa moottorisaha, voi venettä pilkkoa pienemmäksi. Vene täytyy nostaa lajittelupihalla itse jätelavalle, kertoo palvelupäällikkö Eveliina Kirmanen.

Lasikuituveneet murskataan Mustankorkealla. Tämän jälkeen ne jatkavat matkaansa Tampereelle poltettavaksi muun sekajätteen kanssa.

”Kanootit ja kajakit ovat melko usein muovia, joten meillä Mustankorkealla nekin otetaan vastaan pienkuormamaksulla sekajätteenä. Lisäksi on olemassa myös lasikuitukajakkeja, joille kierrätystä kannattaa kysyä esimerkiksi Kuusakoskelta. Nykyisin markkinoilla on paljon myös ilmatäytteisiä kajakkeja, jotka nekin rikkinäisinä kuuluvat sekajätteeseen.”

Päivi Peltola, viestinnän asiantuntija

Mustankorkealla on tarjolla myös suurten jätteiden noutopalvelu, mutta sen kautta emme nouda veneitä. Suurten jätteiden noutopalvelun voi tilata, jos haluaa eroon esimerkiksi kodin suurista huonekaluista, isoista sähkölaitteista (esimerkiksi jääkaappi tai pesukone) tai grilleistä ja pihakalusteista.

Mustassa hiiligrillissä palaa valkea, taustalla näkyy nurmikkoa.

Kierrätä kesä

Tiedätkö miten muut kesän roskat kierrätetään? Kurkkaa artikkelistamme tai tulosta taloyhtiön seinälle rappulappu muistutukseksi muillekin.