Nainen laittaa lääketabletteja palautusreiästä

Kaikki vanhentuneet ja käyttämättä jääneet lääkkeet voi palauttaa maksutta apteekkeihin. Sieltä Mustankorkea huolehtii lääkkeet kierrätykseen ja jatkokäsittelyyn.

Lääkkeiden kierrättämisessä täytyy olla huolellinen. Pistävät ja viiltävät jätteet eivät saa aiheuttaa vahinkoa lääkejätettä käsiteltäessä ja toisaalta nestemäiset pakkaukset eivät saa vuotaa kuljetuksessa. Elohopeaa ja jodia sisältävien lääkkeiden kanssa täytyy noudattaa erityistä varovaisuutta niin varastoinnissa, kuljetuksessa kuin käsittelyssä. Vaikka pakkaukset rikkoutuisivat kuljetuksessa, ne eivät saa aiheuttaa haittaa tai vaaraa.

”Lääkekaappi kannattaa käydä läpi vaikka kerran vuodessa. Silloin on hyvä tarkistaa lääkkeiden päivämäärät ja tuoda apteekkiin vanhaksi menneet lääkkeet. Lääkkeet kannattaa säilyttää lasten ulottumattomissa.”

Antti Anhava, logistiikkapäällikkö

Luitko jo nämä?

Mies ja nainen seisovat komeissa maisemissa Hyyppäänvuorella, alhaalla näkyy puita ja järveä.

Retkeile roskattomasti – näin pidät luonnon hyvänä seuraavillekin retkeilijöille

Retkelle lähdetään palautumaan ja nauttimaan luonnosta – ei roskaamaan. Nykyään retkikohteissa on yhä vähemmän roskiksia, sillä roskaton retkeily…

Taustalla näkyy tamminen pöytä ja lasisessa astiassa punaisia mansikan kantoja.

Näin hyödynnät mansikan kannat

Vielä ei ole kiire, mutta kohtapa se mansikkasesonki jälleen alkaa. Mansikan perkaamisesta syntyy paljon jätettä, jonka paikka on…