Vaaleahiuksinen nainen istuu autossa ratin takana ja hymyilee.

Talvella 2025 päätimme luopua perinteisestä bensiiniautosta ja siirtyä kaasuautoon, ja ratkaisu on osoittautunut arkemme parhaaksi valinnaksi. Ympäristöarvot, perheemme liikkumisen tarpeet ja järkevät kustannukset kohtasivat tavalla, joka yllätti jopa minut. Kaasuauto toimii arjessa yhtä mutkattomasti kuin vanha bensiiniauto, mutta pienemmillä päästöillä ja kustannuksilla.

Minulle tärkein syy vaihtaa kaasuautoon olivat ympäristöarvot. Asumme perheeni kanssa sen verran sivussa keskustan palveluista, että auto on lähestulkoon välttämättömyys. Ja jotta arki olisi mutkattomampaa – tunnustan – meillä on itse asiassa kaksi autoa.

Tässä ajassa harva pystyy elämään miettimättä omaa hiilijalanjälkeään, ja itsekin olen kivuliaan tietoinen kaikista valinnoistani, kuten omakotitalossa asuminen ja lihansyönti, ja siitä, mitä voisin tehdä omalta osaltani paremmin. Kaksi autoa on ehdottomasti ollut yksi perheemme suurimmista synneistä, mutta mukavuudenhalu on ajanut tässäkin ohi.

”Olkoonkin, että harmaa Skoda Octavia ei ole seksikkyyttä nähnytkään, on se kaasuautona(kin) aivan mahtava kulkuväline perheemme tarpeisiin. Sillä kuskataan lapset, sukset, koira ja kukat. Testattu on myös kukon sekä neljän kanan kuskaamista. Kaikki onnistuu.”

Kati Kumpulainen, leikkokukkayrittäjä, Kukaties Garden

Kun edellisen autoni elinkaari tuli päätökseensä ja oli aika alkaa etsiä korvaajaa, oli selvää, että emme valitsisi enää fossiilisilla polttoaineilla kulkevaa autoa. Se ei vain ollut enää vaihtoehto. Hetken aikaa pärjäsimme yhdellä autolla, kunnes helpompi arki alkoi taas houkutella todenteolla.

Vaaleahiuksinen nainen puhdistaa auton etuikkunaa jäästä. Maa on hieman kuurassa, joten on pientä pakkasta.
Kukaties Gardenin yrittäjä Kati Kumpulainen on ajanut kaasuautolla kohta vuoden. Heidän perheelleen ratkaisu on osoittautunut arjen parhaaksi valinnaksi.

Miksi juuri kaasuauto?

Mietimme luonnollisesti myös sähköautoa. Tuntuu, että monille se on se automaattinen seuraava valinta, siihen suorastaan ohjataan ja sitä odotetaan. Meillä oli kuitenkin tietyt kriteerit, kuten farmarimalli ja iso peräkontti, joista emme halunneet joustaa. Käytän autoa myös yritykseni ajoihin: kuskaan kesäisin suuria määriä kukkia paikasta toiseen, joten tilaa on oltava. Toivotuilla ominaisuuksilla sähköautojen hinnat kuitenkin karkasivat aivan liian korkealle, joten aloimme pohtia kaasuauton hankintaa.

Oma mielikuvani kaasuautoista oli, että ne tuskin kiihtyvät kovin nopeasti, niillä jää jalkoihin moottoritiellä ja tietysti biokaasu myös haisee. Tämä kaikki perustui täysin omaan mielikuvitukseeni, mutta pakko todeta, että (bio)kaasuautojen brändäämisessä olisi paljon tehtävää – nykyinen mielikuva ei ole järin seksikäs.

Kuvassa on Mustankorkean tankkausasema. Vieressä näkyy auto, jossa on tankkauspistooli ja takana vihreää rakennusta ja muuta tekniikkaa.
Biokaasun tankkaaminen on helppoa. Tankkauspistoolista ei tarvitse pidellä edes kiinni tankkauksen aikana.

Mutta mitä vielä! Olkoonkin, että harmaa Skoda Octavia ei ole seksikkyyttä nähnytkään, on se kaasuautona(kin) aivan mahtava kulkuväline perheemme tarpeisiin. Sillä kuskataan lapset, sukset, koira ja kukat. Testattu on myös kukon sekä neljän kanan kuskaamista. Kaikki onnistuu. Kaasuauto toimii aivan samoin kuin uusiutumattomilla polttoaineilla kulkevat autot: kiihtyminen ei ole kiinni siitä, mitä polttoainetta käytetään. Ja mikäli biokaasu haiseekin, minä en tiedä siitä mitään – sehän menee suoraan tankkiin, ei nenääni.

”Biokaasuasemia on yleensä hyvin saatavilla varsinkin Jyväskylästä etelän suuntaan lähtiessä, mutta pohjoisessa tarjonta on harvemmassa. Kaasuautoissa on kuitenkin aina myös bensatankki, omassani kymmenen litran kokoinen. Hätätilanteessa silläkin siis pääsee hyvän matkaa köröttelemään.”

Kati Kumpulainen, leikkokukkayrittäjä, Kukaties Garden

Tuoko tankkaaminen haasteita?

No, jos rehellisiä ollaan, tankkaaminen vaatii hieman enemmän suunnittelua. Kaasuautoon voi tankata niin biokaasua kuin maakaasuakin, ja olen tämän reilun puolen vuoden kaasuautoilun aikana ”joutunut” tankkaamaan maakaasua vain kerran. Biokaasuasemia on yleensä hyvin saatavilla varsinkin Jyväskylästä etelän suuntaan lähtiessä, mutta pohjoisessa tarjonta on harvemmassa.

Kaasuautoissa on kuitenkin aina myös bensatankki, omassani kymmenen litran kokoinen. Hätätilanteessa silläkin siis pääsee hyvän matkaa köröttelemään. Auto vaihtaa itse kaasusta bensaan täysin saumattomasti, kun kaasu loppuu. Kuski voi olla kaltaiseni autoista mitään ymmärtämätön tolvana, sillä kaikki toimii hienosti kuskista riippumatta.

Jyväskylässä asuessa kaasun tankkaaminen ei ole ongelma, koska Mustankorkealta saa laadukasta biokaasua. Mustankorkean biokaasu on aina ensisijainen valintamme, sillä se on tehty paikallisista biojätteistä ja on täten varsinainen lähituote.

Takana on auto ja siinä on kiinni jonkinlainen tankkausliitin.
Biokaasuauton tankkaaminen ei suuresti eroa bensan tankkaamisesta. Ainoastaan tankkauspistooli on hieman erilainen ja tankkaaminen voi kestää aavistuksen kauemmin.

Myös hinta on kohtuullinen: Skodan saa tankattua alle 30 eurolla ja sillä pääsee noin 450 kilometriä. Tankkaaminen kestää ehkä hetken pidempään kuin bensaa tankatessa, mutta kädet ovat vapaana toimenpiteen ajan. Tämän ajan voi käyttää mihin lystää. Jos on oikein reipas ihminen (minä en ole) voi tehdä vaikka muutaman minuutin kyykkyhaasteen, niin jaksaa sitten taas jatkaa matkaa auton ratissa pakarat piukeina.

Suosittelisinko kaasuautoa muillekin?

Kaasuautoilu on oman kokemukseni mukaan aivan samanlaista kuin fossiilisilla polttoaineilla ajaminen, mutta tankkaaminen vaatii hieman enemmän huomiota. Minusta se on kuitenkin kohtuullinen vaiva siihen nähden, että autoni kulkee biojätteistä tehdyllä polttoaineella ja sen vuoksi sen päästöt ovat noin 85% pienemmät verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin. Lisäksi polttoainekulut ovat pienemmät kuin aiemmin. Suosittelen siis ehdottomasti kaasuauton hankintaa kaikille, joita asia kiinnostaa.

Kati Kumpulainen
leikkokukkaviljelijä
Kukaties Garden