
Kolkit kierrättivät Kinkomaan koululla: ”Kivoin ympäristöopin tunti”
Luokassa on rauhallista. Vain värikynät käyvät, kun oppilaat tekevät heille annettuja kynätehtäviä kierrätyksestä. Välillä ylös nousee 3-luokkalaisen käsi ja opettaja tulee auttamaan. Poika kysyy, minne lajitellaan auto, jossa on jokin lisävempain, onko se antenni? Opettaja neuvoo kyseessä olevan radio-ohjattava auto, joka kierrätetään rikkinäisenä sähkölaitteisiin. On menossa Kolkit kierrättää -oppitunti.
Kolmosluokkalainen Oliver Pylvänäinen kertoo, että hän oppi Kolkit kierrättää -oppitunnilla uutta, etenkin sähkölaitteiden kierrättämisestä. Luokkakaveri Erika Tiainen jatkaa, että kierrätysleikissä sähkölaitteisiin lajiteltiin kuulokkeet ja kännykkä.
– Sähkölaitteiden kierrätys oli uutta. Paristoista tiesin, että ne pitää viedä kauppaan kierrätykseen. Niistä pitää muistaa teipata päät, etteivät ne syty palamaan, Erika tietää.
– Tämä oli paljon kivempi kuin tavallinen ympän tunti, Oliver jatkaa ja kertoo, että kierrätysleikissä löydettiin helposti kavereita.

Oppimateriaali ladattavissa ilmaiseksi netistä
Kolkit kierrättää on Mustankorkean uusi materiaalipaketti ympäristöopin tunnille, jonka opettajat voivat pitää koulussa. Se on suunniteltu 3-luokkalaisille. Materiaaliin kuuluvat valmiit esitysdiat sekä tehtävät, jotka voi ladata maksutta ja ilman kirjautumista Mustankorkean nettisivuilta.
– Mielestäni materiaali oli tehty tosi helposti käytettäväksi ja ohjeet olivat selkeät. Se helpottaa todella paljon tunnin pitämistä, kun osiot on pilkottu hyvin. Kierrätysleikki oli sopivan toiminnallinen, ja kiva, että paketissa oli tehtäviä, joita voidaan jatkaa vielä koulussa jälkikäteenkin, kertoo Kinkomaan koulun opettaja Annika Haapalehto.
Hänestä tunnin haastavuus tuntui hyvältä 3-luokkalaisille. Lisäksi oli hyvä, että materiaalissa tuli toistoa eri jätelajien osalta, niin oppimista tapahtuu helpommin.
– Oli hyvä, että mukaan oli otettu esimerkiksi purukumi, mikä monella menisi vahingossa biojätteeseen. Myös talouspaperi oli mukana. Siitä moni ei tiedä, että sen voi laittaa biojätteeseen.
”Materiaalipaketti oli toimiva ja selkeä sekä helposti käyttöön otettava. Se herättää oppilaita miettimään, miten jokainen roska voidaan kierrättää eri tavalla. Oli mukavaa, kun tehtäviä oli monenlaisia ja voimme jatkaa aiheen parissa vielä seuraavallakin tunnilla.”
Annika Haapalehto, opettaja, Kinkomaan koulu

Kierrätyksellä säästetään luonnonvaroja
Tunnin alussa kierrätysteemaan orientoiduttiin valmiin esitysmateriaalin avulla. Siinä seikkailivat jo eskarista tutut Älli-robotti ja Into-tutkija. Kun opettaja Annika kysyy, mitä kaikkea lasten kotona kierrätetään, nousee käsiä ylös monta.
– Biojätettä, vastaa Oliver Pylvänäinen.
– Muovia, lisää Samu Hakonen.
Pian on käyty läpi kaikki yleisimmin kierrätettävät jätelajit. Kierrättää pitää, jotta jätteistä voidaan valmistaa uusia tuotteita. Silloin säästetään luonnonvaroja, joita maapallolla on käytössä rajallinen määrä.
– Muovista voi tehdä uusia tuotteita ja biojätteestä voi tehdä biokaasua, tietää Asla Elonsuo.
Joku luokassa miettii, saadaanko hiekasta lasia, sillä näin kuulemma tapahtuu ainakin Minecraftissa. Aika fiksuja koululaisia!

Ennen jätteet vietiin kaatopaikoille
Välillä luokassa pohditaan, miten kierrätys on muuttunut vuosikymmenten aikana. Opettaja kertoo omasta lapsuudestaan, jolloin kaikki jätteet kipattiin kaatopaikoilla samaan kasaan. Enää näin ei ole, sillä lähes kaikki jätteet pystytään kierrättämään ja hyötykäyttämään joko materiaalina tai polttamalla sekajätteenä energiaksi ja sähköksi.
– Muovipakkausten keräys on tullut mukaan viime aikoina. Meillä muovia tulee jopa enemmän kuin sekajätettä. Muovipakkaukset viedään yhteiskeräyspisteeseen, Annika kertoo.
Kierrätysleikissä etsittiin jätekamuja

”Tämä oli kivempi kuin muut ympän tunnit. Opin uusia asioita, enkä tiennyt aiemmin, miten sähkölaitteet kierrätetään. Viemme kotona roskia lähikaupalle.”
Oliver Pylvänäinen, oppilas, Kinkomaan koulu

Kun kierrätyksen perusjutut on käyty läpi, on aika päästä liikkeelle luokassa. Opettaja ottaa kaksi oppilaista avuksi jakamaan kaikille paperilaput, joissa on jokaisessa jokin roska. On alkamassa ”Etsi jätekamu” -leikki.
Luokan täyttää iloinen puheensorina. ”Mikä roska sinä olet? Ollaanks kavereita?”, oppilaat kysyvät toisiltaan. Ensin käydään tekemässä kyselykierros läheisimmille kavereille, sen jälkeen laajennetaan kyselyä muille luokkalaisille. Melko nopeasti jätekamut löytyvät ja opettaja käy läpi millaisia jäteporukoita tuli ja ketä niihin kuuluu.
Kynätehtävissä syvennetään kierrätystaitoja

Toiminnallisen osion lopuksi siirrytään vielä kynätehtäviin. Niitä on tarjolla kolme ja tunnin lopuksi tehdään ne, mitä ehditään ja jatketaan sitten seuraavalla kerralla. Osa vilkuilee jo monistenipun viimeisellä sivulla olevaa Monsteria uteliaana.
– Mihin kuuluu sipsipussi, kysyy eräs oppilas opettajalta.
Opettaja neuvoo, miten rypistystestillä voi tarkistaa, onko roska muovia vai metallia. Esimerkiksi karkkipaperin roska otetaan käteen ja puristetaan. Jos roska suoristuu, se on enimmäkseen muovia ja sen voi laittaa muovinkeräykseen. Jos taas roska jää ryttyyn, se lajitellaan metalliin tai sekajätteeseen.
– Tai sitten voi lukea lajitteluohjeet paketista, lisää eräs oppilas.
”Tunti oli kiva! Opin, että sähkölaitteisiin kierrätetään kuulokkeet ja kännykkä. Paristoista pitää teipata päät, että ne eivät syty palamaan.”
Erika Tiainen, oppilas, Kinkomaan koulu

Kun Kolkit kierrättää -oppitunti on suoritettu, voi opettaja tilata oppilaille palkinnoksi diplomit ja tarrat. Onneksi olkoon, nyt teillä on luokallinen kierrätysmestareita!

Joko luit, miten Kolkit kierrättää -oppitunti syntyi?

Opettajille materiaali kierrätystuntia varten
Miten ja miksi syntyi uusi kolmasluokkalaisten kierrätysoppitunti ja miten tuntia testattiin keskisuomalaisissa kouluissa. Lue lisää blogistamme!

Viestinnän harjoittelussa Mustankorkealla
Millaista on olla Mustankorkealla työharjoittelussa, kun projektissa yhdistyvät lapset, kierrätys ja koulu. Laura yhdisti harjoittelussa osaamisensa kierrätyksestä ja varhaiskasvatuksesta.