Kuvassa on jonkinlainen rekka ja jäteastioita sekä paljon ihmisiä. Taustalla näkyy iso rakennus, jossa lukee Keljon kauppakeskus.

Mustankorkean kierrätysauto kiertää Jyväskylässä, Laukaassa, Muuramessa ja Toivakassa keväisin ja syksyin. Se kerää asukkailta maksutta kodin vaaralliset jätteet ja sähkölaitteet. Mitä kierrätysautolle tuodaan ja mitä palvelusta pidetään? Me kävimme kysymässä asukkailta.

Kierrätysauton vuonna 2025 keräämä laskennallinen jätemäärä

Piirretty maalipönttö, josta valuu keltaista maalia.

4 600

maalipönttöä

55 100 kiloa vaarallista jätettä

Piirretty jääkaappi-pakastin

460

jääkaappia

27 720 kiloa sähkölaitteita

Katso laskutapa ja tarkemmat jätemäärät artikkelin lopusta.

Syyskuisena tiistaina kierrätysauto on ensin Säynätsalossa, sitten Keljossa. Mustankorkean asiakaspalvelija Piritta Tawast kertoo, että kierrätysautolle on tuotu eniten maaleja. Telkkareitakin on tuotu, kun perustason televisiolähetykset loppuivat kesällä.

– Meille on tuotu vaarallisia jätteitä ja sähkölaitteita laidasta laitaan ja myös tunnistamattomia aineita tulee paljon. Niistä otamme pH-näytteet, jotka auttavat aineiden tunnistamisessa, Tawast kertoo.

Vaaralliset jätteet pitää tuoda keräykseen aina alkuperäisissä pakkauksissa, jos vain sellainen on olemassa. Se auttaa aineen tunnistamisessa ja oikein lajittelussa.

Huomiotakki päällä oleva nainen seisoo jäteastian vieressä ja hymyilee. Takana näkyy kaksi autoa.
Pirita Tawast on ollut kierrätysautolla mukana jo monena vuonna. Hän toimii Mustankorkealla asiakaspalvelijana lajittelupihalla ja vaaka-asemalla.

”Hyvä palvelu kotikulmilla”

Raitapaitainen mies seisoo jonkin jäteastian takana. Taustalla näkyy puita ja henkilöautoja.
Erkki Seppäsen mielestä on loistavaa, kun kierrätysauto tulee ihan kotinurkille.

Säynätsalossa kierrätysautolle tuo öljyä ja SER-romua säynätsalolainen Erkki Seppänen.

– Palvelu on oikein hyvä, kun kierrätysauto käy kotikulmilla. Olen käynyt kierrätysautolla aiemminkin, ja vien myös Mustankorkealle vuosittain peräkärryllä tavaraa. Mielestäni palvelut pelaavat hyvin, Seppänen kiittelee.

Jyväskyläläinen Henry Isakoff on tuomassa kierrätysautolle jääkaappia. Hän lainaa nokkakärryt ja lähtee hakemaan jääkaappia autostaan.

– Jos jotain voisi toivoa, niin esimerkiksi sitä, että Mustankorkealle voisi tuoda risuja ympäri vuoden maksutta. Se helpottaisi kovasti, hän kertoo.

Kierrätysautosta hän antaa kiitosta, se on Isakoffin mielestä hyvä palvelu.

Lippalakkipäinen mies pitää jääkaapin ovea auki. Vieressä on toinen nuorempi mies, joka kertoo hänelle jotain suu auki.
”Jätä vaan se jääkaappi siihen, niin me nostamme sen kyytiin”, huikkaa asiakaspalvelija Henry Isakoffille.

Somesta bongattu ja kalenteriin kirjattu

Sinitakkinen mies katsoo kameraan. Takana näkyy punaisia jäteastioita.
Tuomas Oikari oli bongannut tiedon kierrätysauton aikataulusta somesta.

Kun kello on aikataulun mukaan minuutilleen lopussa Säynätsalon pysähdyspaikassa, aletaan keräysastioita lastata trukilla isoihin autoihin.

– Vieläkö ehtii tuoda, kysyy säynätsalolainen Tuomas Oikari.

Ja kyllä ehtii. Jäteöljyt ja jäähdytysnesteet otetaan vielä kyytiin.

– Tämä on erittäin hyvä palvelu. Onhan se kätevää tuoda vaaralliset jätteet samalla, kun hoitaa muita asioita, eikä tarvitse lähteä viemään näitä erikseen Mustankorkealle. Bongasin tämän somen mainoksesta ja laitoin kalenteriin ylös, Oikari kertoo.

Kun keräysastiat on lastattu kyytiin ja viimeisetkin jääkaapit nostettu toiseen autoon, lähtee koko konklaavi kohti Keljoa. Matkalla alkaa kova vesisade, vaikka säätiedotus lupasi hieman maltisellisempaa keliä.

Huomioliivi päällä oleva nainen seisoo ständin takana ja hymyilee.
Myös kierrätyskoutsi Paula Wilkman oli mukana kierrätysautolla vastaamassa asukkaiden lajittelukysymyksiin. Lisäksi syksyn 2025 kierroksella kierrätyskoutsi esitteli omakotitaloasukkaille uutta sähköistä asiointipalvelua OmaJätehuoltoa.

Vastaanotto vaatii riittävän ison parkkipaikan

Keljoon saavutaan ajoissa. Paikka on kuitenkin tänä vuonna erittäin haastava logistisesti, sillä parkkipaikan toisessa päässä on rakennustyömaa ja osa alueesta on varattu sähköautojen lataukselle.

Kierrätysauton kokoonpanoon kuuluu yksi täysperävaunurekka, joka kuljettaa asukkaiden vaaralliset jätteet kierrätykseen. Lisäksi toiseen pienempään kuorma-autoon kerätään sähkölaitteet ja asiakaspalvelijat tulevat omalla pakettiautolla ja kierrätyskoutsi omallaan. Tämä ”sirkus” vaatii siis riittävän tilan, jotta keräys ylipäätään onnistuu järjestää.

– Se, mikä tässä Keljon paikassa on ongelma, on turvallisuus. Kun jäteastioita puretaan trukilla ja ympärillä on jo etuajassa tulleita ihmisiä, ei tämä ole turvallista. Meillä pitäisi olla sellainen tila, jossa ei liiku ketään muuta., toivoo Tomi Vuorinen NG Nordicilta.

NG Nordic huolehtii vaarallisten jätteiden vastaanotosta ja hakee myös Mustankorkealta vaaralliset jätteet keräykseen. NG Nordic syntyi, kun Fortum Recycling & Waste ja NG Group yhdistyivät keväällä 2025.

Jätteitä ei oteta vastaan etuajassa

Vasemmassa reunassa on auto, jossa lukee Mustankorkea. Valkoisten jäteastioiden takana on rivissä ihmisiä odottamassa.
Myös sähkölaitteiden tuojia oli runsaasti. Ensin odotetaan, että kaikki jäteastiat ovat valmiina paikoillaan ja vasta sitten asukkaat saavat tuoda niitä.

Haastavan paikan ja ehkä turhankin tiukan aikataulun vuoksi jätteitä ei päästä vastaanottamaan aivan aikataulussa. Ihmisiä on jo runsaasti paikalla ja osa on tullut etuajassa. Trukki tekee kovasti töitä, että saa leviteltyä vaarallisten jätteiden astiat parkkipaikan aidatulle alueelle. Samalla Mustankorkean henkilöstö ohjaa asiakkaita sivummalle, jotta trukki voi tehdä työnsä turvallisesti.

”En halua olla kenellekään inhottava, kun käsken siirtymään sivummalle. Vaikka asiakkaalla olisi kuinka kiire, emme voi vastaanottaa jätteitä ennen kuin olemme valmiita. Alue on tarkoituksella rajattu huomionauhalla, eikä sen sisälle saa tulla ennen kuin trukki on ehtinyt levittää astiat paikoilleen ja poistamme nauhan.”

Piritta Tawast, asiakaspalvelija
Nainen katsoo kameraan hymyillen. Hänellä on päällään musta Mustankorkean huppari.

Pahimmillaan nauhan sisälle änkeävä asiakas voisi jäädä trukin alle. Sitä kukaan ei halua, eikä kenelläkään voi olla niin kiire, että ei voi pientä hetkeä odottaa. Tässä työssä turvallisuus on kaikista tärkein asia.

Trukille annettava työrauha

Kierrätysauton aikataulu ja pysähdyspaikat pyritään suunnittelemaan mahdollisimman fiksusti ja järkevästi. Välillä joudutaan tekemään kompromissejakin, eikä kaikkea voi ennustaa. Kierroksella eräs päivä vastaanotto oli hieman myöhässä, kun välillä olikin tietyömaa.

– Kierrätysautolle täytyy olla riittävän suuri alue, jotta keräys on kaikille turvallista. Täysperävaunu täytyisi mahtua myös aidatun alueen sisälle, jolloin trukilla on työrauha purkaa jäteastiat. Esimerkiksi vuosi sitten mukaan otettu Muuramen Halpa-Hallin parkkipaikka on kierrokselle hyvä, koska se on riittävän suuri, kertoo Mustankorkean logistiikkapäällikkö Antti Anhava.

Kierrätysautoa on toivottu etenkin Jyväskylän keskustaan. Syksylle 2025 tällaista riittävän isoa tilaa ei valitettavasti vielä löytynyt keskustasta. Mustankorkea jatkaa kuitenkin selvittelyä ensi kevättä varten ja on alustavan toiveikas, että tällainen paikka löytyisi.

Kierrätysauton toiminta katetaan jätehuollon perusmaksulla

Samalla tavoin aikataulu pyritään suunnittelemaan mahdollisimman järkeväksi. Ensi vuodelle jää mietittäväksi voidaanko pysähdyspaikkojen väliin jättää hieman enemmän siirtymäaikaa, jotta jätteiden vastaanotto alkaisi paremmin aikataulussa.

– Kierrätysauton toiminta katetaan jätehuollon perusmaksusta, joka veloitetaan kerta vuodessa alueemme jokaiselta kiinteistöltä riippumatta siitä, asuuko omakotitalossa, rivitalossa tai kerrostalossa. Tavoitteemme on luonnollisesti järjestää kierrätysauton toiminta mahdollisimman kustannustehokkaasti, että emme esimerkiksi ”seisota” turhaan henkilökuntaa pysähdyspaikkojen välissä, Anhava kertoo.

Kymmenen minuuttia myöhässä = paskaa palvelua

Huomiotakkiset ihmiset hääräävät kuvassa, kun toiset odottavat huomionauhan takana. Taustalla näkyy K-Citymarketia.
Punaisten huomionauhojen tarkoitus ei ole kiusata asiakkaita, vaan huolehtia, että trukilla on tilaa purkaa jäteastiat. Kun jätteitä ollaan valmiita vastaanottamaan, otetaan huomionauhat pois.

Mustankorkean viestinnän asiantuntijaa, tässä tapauksessa toimittajaa, lähestyy keski-ikäinen mies.

– On tämä perkele ihan paskaa palvelua. Semmoiset terveiset voit sinne kirjoittaa, hän suoltaa tuohtuneena ja jatkaa matkaansa ennen kuin ehdin edes suutani avata.

Katson kelloa. Kyllä, olemme myöhässä vajaa kymmenen minuuttia. Se varmasti suututtaa ja turhauttaa. Jos olisin ehtinyt, olisin kysynyt mieheltä, miten voisimme tilannetta parantaa? Pitäisikö meidän tulla paikalle puoli tuntia etuajassa odottamaan ja millä euroilla se kustannettaisiin? Nostettaisiinko jätehuollon perusmaksua vai millä kasvavat kustannukset katetaan?

Parhaamme kyllä yritämme, että toiminta on kustannustehokasta ja asiakasystävällistä. Kierrätysauto pysähtyi tuona iltana Keljossa 1,5 tuntia. Äkkiseltään ajattelisi, että siinä ajassa ehtisi käydä tuomassa vaaralliset jätteet ja sähkölaitteet. Ja jos odottaminen tuntuu ikävältä, ei kierrätysautolle ole pakko tulla heti ensimmäisten joukossa.

Jätehuoltoa ei kustanneta meidän kenenkään verorahoista, vaan muun muassa kierrätysauto, hyötykeräyspisteet ja kierrätysvalmennus kustannetaan jätehuollon perusmaksusta. Siis siitä maksusta, joka veloitetaan asukkailta kerran vuodessa.

Tietoa löytää, kun viitsii etsiä

Raimo Ruutu tuli paikalle hyvissä ajoin. Mies on liikkeellä rennolla asenteella, eikä hänellä ole kiire.

Myös jyväskyläläinen Raimo Ruutu on odottamassa kierrätysautoa jo hyvissä ajoin. Hän tosin on liikkeellä leppoisalla asenteella, eikä hänellä ole kiire. Kierrätysautolle hän on tuomassa vanhoja maalipurkkeja.

Jyväskyläläisellä Anja Pesosella on mukanaan saumauslaastia.

– Minusta kierrätys on helppoa, eikä siinä oikeastaan ole ongelmia. Kaikki selviää, kun viitsii vähän hakea tietoa, hän toteaa.

Keltainen takki päällä oleva nainen katsoo kameraan huppu päässään. Hänellä on käsissään jokin muovipussi.
Anja Pesonen toi saumauslaastia. Hänestä kaikkiin kierrätyskysymyksiin löytyy nykyään vastaus, kunhan viitsii vain vähän etsiä.

Kierrätysautolla ensimmäistä kertaa käymässä on jyväskyläläinen Anneli Renko. Hän tuo mukanaan tietokoneita ja muita rikkinäisiä sähkölaitteita. Lapset ovat jo lähteneet pesästä, mutta taloon on jäänyt paljon lasten tavaroita, joista nyt pitää pikkuhiljaa hankkiutua eroon.

Sähkölaitteita, tarkemmin pöytätuulettimia ja rikkinäisiä jalkalamppuja, on tuomassa myös jyväskyläläinen Seppo Pankkonen.

– Tämä on erittäin hyvä palvelu. Nyt näistä rikkinäisistä tavaroista pääsee eroon, muuten ne vain makaisivat kotona.

Lippalakkipäinen mies nostaa nuoremmalle miehelle isoa televisiota. Häntä naurattaa. Takana näkyy myös muita ihmisiä.
Matti Salonen toi kierrätysautolle television, jossa ei ollut HD-valmiutta.

Television kanssa kierrätysautolle tulee jyväskyläläinen Matti Salonen.

– Muuten televisio toimisi, mutta uudet kanavat eivät enää näy. Olen käynyt kierrätysautolla aiemminkin tuomassa kemikaaleja. Seuraan ainaa Mustankorkean nettisivuja, siellä kerrotaan, kun kierrätysauto tulee keväisin ja syksyisin, hän kertoo.

Mies kauluspaidassa katsoo kameraan. Takana näkyy autoja.
Kimmo Vartiainen toi kierrätysautolle vaarallisia jätteitä. Kierrätysautosta hän luki Suur-Jyväskylän Lehdestä.

Öljyä ja mineraalitärpättiä taas on tuomassa jyväskyläläinen Kimmo Vartiainen. Hän luki kierrätysautosta Suur-Jyväskylän Lehdestä.

– Tämä on mukava palvelu ja tämän ansiosta jätteet menevät oikeaan paikkaan. On hyvä, että saa vihdoin mökiltä pois nämä vuosia seisseet purkit, hän kiittelee.

Pienenä kaatopaikalla kerättiin aarteita

Punainen Rukan paita päällä oleva mies katsoo kameraan hieman hymyillen. Hänellä on kädessään jotain pieniä kanistereita.
Pertti Valkonen toi kierrätykseen erilaisia jäteöljyjä. Hän innostui myös muistelemaan käyntejä Mustankorkealla lapsuudessaan.

Jäteöljyä, öljynsuodattimia ja jarrunesteitä tuo myös jyväskyläläinen Pertti Valkonen. Hän naurahtaa ensimmäisenä, että parta jäi ajamatta, kun kaivan esiin kännykän videokuvaamista varten. Hänestä kaikki pelaa hyvin, mutta lajittelupihan pienkuormamaksun hintojen nousu hieman harmittaa.

– Pikkupoikana pyörimme kaatopaikalla polkupyörällä, kun silloin siellä ei ollut kukaan vahtimassa. Löysimme vaikka mitä, kuparia, messinkiä ja pulloja. Oli siellä puliukkojakin pitämässä majoja, se oli vähän erilaista kuin nyt, hän muistelee.

”Parasta palvelua kaupunkilaisille”

Nainen pilkullisessa sadetakissa nojailee jäteastiaan. Takana näkyy isoa kauppakeskusta.
Anneli Räisänen ihmetteli asukkaiden käytöstä ja hätäilyä. Hänestä vastaanotto alkoi jouhevasti, vaikka olikin aavistuksen myöhässä.

Jyväskyläläinen Anneli Räisänen toi kierrätysautolle vanhat stereot kaiuttimineen. Hän ei ole ihan varma naurattaako vai suututtaako häntä.

– Joka kerta on tämä sama souvi, että asiakkaat ovat kassien kanssa tulossa eivätkä malta odottaa, että te ehditte laittaa kaikki valmiiksi paikalleen. Ja minusta tämä kävi hirveän jouhevasti. Tämä on erinomainen palvelu, jota voivat käyttää myös he, jotka eivät itse pääse tuomaan jätteitä Mustankorkealle, hän kiittelee.

Myös jyväskyläläinen Anneli Harjula on tyytyväinen.

– Tämä on parasta palvelua kaupunkilaisille. Täällä näkee kaikesta, miten palvelu on tarpeellinen, kun on paljon autoja ja ihmiset hyörivät. Ja miten hyvin tämä on järjestetty, on omat laatikot kaikille eri jätteille, kiitos!

Kierrätysautolla isän ja äidin kanssa

Mies ja pieni tyttö seisovat metrin päässä toisistaan. Tyttöä ehkä hieman jännittää, isä pitää käsissään muovipussia. Takana näkyy punaisia jäteastioita.
Joanna Eskonen oli käymässä kierrätysautolla isänsä ja äitinsä kanssa.

Kierrätysauton yksi nuoremmista kävijöistä on 5-vuotias Joanna Eskonen Leppävedeltä. Hän tuli kierrätysautolle yhdessä äidin ja isän kanssa.

– En tiedä, mitä toimme. Äiti ja isi kierrättävät kotona, hän kertoo, kun hänen isänsä kantaa kierrätykseen rikkinäistä sähkölaitetta.

Kun kysyn laittaako hän kotona banaaninkuoret bioroskikseen, nyökkäilee Joanna tunnollisesti. Kerron, että sitten kun hän on 6-vuotias, niin hänen eskariinsa tulevat kylään Mustankorkean Into ja Älli, jotka opettavat lisää kierrätyksestä. Se kuulostaa Joannasta hauskalta.

Mustankorkean eskarikierros on myös toimintaa, joka katetaan samalla jätehuollon perusmaksulla kuin kierrätysauton toiminta. Tai jos tarkkoja ollaan, niin vain vaarallisten jätteiden keräys katetaan jätehuollon perusmaksusta – ei sähkölaitteiden.

Sähkölaitteiden keräys on tuottajavastuullista, eli sen keräyksen maksavat laitteiden valmistajat. Kierrätysauto on kuitenkin vastaanottanut sähkölaitteita jo pari vuotta.

– Sähkölaitteiden vastaanotto otettiin kierrätysautolle mukaan asiakkaiden toiveista. Vaaralliset jätteet ja sähkölaitteet ovat kummatkin jätelajeja, joita ei voi kierrättää vaikkapa taloyhtiön jätekatoksesta. Niiden kierrättämisen eteen täytyy nähdä vähän vaivaa ja tätä vaivannäköä kierrätysauto haluaa helpottaa, Anhava kertoo.

”Asiakkailta toivon malttia, me emme karkaa”

Trukki lähestyy kahta isoa jäteastiaa. On jo hämärää.
Kun asiakkaat ovat jo lähteneet, alkaa jäteastioiden pakkaaminen autoihin.

Syiskuinen tiistai-ilta alkaa jo hämärtyä. Kierroksen aikataulua suunnitellessa sekin täytyy ottaa huomioon, sillä pimeässä toiminta ei ole turvallista. Kun kello on niin sanotusti pykälässään, ei asiakkaitakaan enää näy. Pimeässä näkyvät vain trukin valot, kun jäteastioita nostellaan takaisin autoihin.

”Asiakkailta toivon malttia, että kellään ei olisi kiire. Me emme karkaa täältä ja otamme kaiken, mitä tuodaan. Täällä ei tarvitse ryntäillä, eikä odottaa kauaa, kun vaaralliset jätteet on otettu kyytiin.”

Tomi Vuorinen, NG Nordic

Kaikesta huolimatta paikalle kurvaa vielä yksi asiakas. Kaikki jäteastiat on jo suljettu ja osa jo pakattu kyytiinkin. Mustankorkean asiakaspalvelija Pirittalta tulee ehkä pieni huokaus, mutta hymyssä suin hän ottaa vielä asiakkaan tuomat maalipurkit vastaan ja toivottelee hyvää iltaa. Sanoisinko, että asiakaspalvelua suurella sydämellä.

Vuoden 2025 kierrätysautolla kerättiin yhteensä 55 100 kiloa vaarallisia jätteitä ja 27 720 kiloa sähkölaitteita.

  • Jos kerätty määrä sähkölaitteita muutettaisiin 10 litran vajaiksi maalipöntöiksi (keskipaino 12 kiloa), olisi kierrätysauto vastaanottanut vuoden 2025 aikana 4600 maalipönttöä.
  • Jos kerätty määrä sähkölaitteita muutettaisiin jääkaapeiksi (keskipaino 60 kiloa), olisi kierrätysauto vastaanottanut vuoden 2025 aikana 460 jääkaappia.

Syksy 2025:

  • vaarallisia jätteitä 26 600 kiloa
  • sähkölaitteita 13 240 kiloa

Kevät 2025:

  • vaarallisia jätteitä 28 500 kiloa
  • sähkölaitteita 14 480 kiloa

Seuraavan kerran kierrätysauto on liikkeellä keväällä 2026. Aikataulu julkaistaan nettisivuillamme.