
Asiakaspalautteet kehittävät toimintaa
Asiakkaiden mielipiteillä ja kokemuksilla on väliä! Siksi meillä kerätään asiakaspalautetta jatkuvasti NPS-kyselyillä sekä muilla asukaskyselyillä. Jotta asiakaspalautteet eivät jäisi vain pöytälaatikkoihin pölyttymään, me käärimme hihat. Näitä asioita olemme parantaneet ja kehittäneet.
Asiakaspalvelu ja viestintä

Uusi asiointikanava OmaJäteHuolto
Yleisin asiakaspalvelijoiltamme kysytty kysymys on, että milloin jäteauto tulee tyhjentämään roskikset? Enää asiaa ei tarvitse tiedustella pelkästään asiakaspalvelustamme, kun löydät omat asiakastietosi uudesta sähköisestä palvelustamme OmaJätehuolto.

Reaaliaikainen tiedottaminen jätekuljetuksista
Joskus jäteastia jää tyhjentymättä, mutta miksi? Otimme käyttöön helmikuussa 2024 tekstiviestit ja sähköpostit, joilla kerromme, jos jäteastiaa ei ole tyhjennetty. Lähetämme viestejä myös, jos jätelasku on jostain syystä unohtunut maksaa.

Oppimateriaalit kierrätyksestä
Jäteneuvonta on yksi iso osa työtämme. Meiltä toivotaan usein materiaalia, joilla kierrätystä voi opettaa päiväkodeissa ja kouluissa. Olemme koonneet kaikki aineistomme nettisivujen materiaalipankkiin, josta löytyvät uutena myös kierrätysoppitunnin materiaalit 3-luokkalaisille.

Lajittelupiha

Turvallinen ja nopea asiointi
Muistatko vielä aikoja, kun jätekeskuksen vaaka-asemalla olivat samalla pihalla niin raskas liikenne kuin henkilöautotkin? Se ei ollut kivaa, eikä turvallista. Keväästä 2023 lähtien kotien jätteet on vastaanotettu suoraan lajittelupihalla. Samalla otettiin käyttöön ns. ”yhden pysähdyksen taktiikka”, kun asiakas saa jo tullessa lajitteluohjeet ja hoitaa maksamisen.

Lajittelupihalle vie kaksi kaistaa, joista toinen menee itsepalveluautomaatille. Se sujuvoittaa asiointia ja lyhentää jonoja. Jos asiakaspalvelija on varattuna muualla, ei asiakkaan tarvitse odottaa, vaan hän voi käyttää itsepalveluautomaattia. itsepalveluautomaatilla. Automaatin käyttöä on myös parannettu asiakastoiveita kuunnellen ja kehitystyö jatkuu yhä. Sen kylkeen on tullut ongelmatilanteita varten tolppapuhelin, jonka toisessa päässä vastaa asiakaspalvelijamme.
Lisäksi valikoita on selkiytetty, auringon häikäisyä estetty ja tulossa on myös katos sateiden varalle. Itsepalveluautomaatin luona olevan puomin ylhäällä oloaikaa on piennetty, jotta asiakkaat ehtivät paremmin ajaa puomin ohi. Puomeihin on hankittu myös ledivalot helpottamaan niiden havainnointia. Puomin ollessa alhaalla valo on punainen ja avautuessa se muuttuu vihreäksi.

Asiakaskokemuksen parantaminen
Lajittelupihalla on tehty monia asioita, jotta siellä käyminen olisi asiakkaille mukavampaa. Olemme uudistaneet asfalttimaalauksia, jotka helpottavat lajittelupihalle ja Omapihalle ajamista. Olemme tehneet ajo-ohjevideoita, karttoja ja uusineet opasteita, jotta asiointi olisi sujuvaa. Uudistimme vaarallisten jätteiden konttien opastusta ja paransimme valaistusta.
Sähkölaitteiden kontteihin teimme kulkusillat ja hankimme nokkakärryt, jotta painavienkin kodinkoneiden siirtäminen helpottuisi. Hankimme myös asiakastoiveiden pohjalta jätekeskukselle bajamajan, käsidesipisteen sekä myyntiin hanskoja, jos omat ”purkuhanskat” unohtuivat kotiin.

Ostamisen helpottaminen Omapihalla
Ostamisen pitää olla mahdollisimman helppoa! Kaikki eivät osaa arvioida, paljonko on vaikkapa 500 kiloa multaa? Uudistimme keväällä 2024 Omapihan kaikki kyltit, joihin arvioitiin jokaiseen tuotteeseen lapio- tai talikkomäärä, mitä peräkärryyn voi lastata. Mukulakivistä laskimme jopa kivimäärän, jotta ostaminen olisi helpompaa.

Jätteet ja kierrätys

Puutarhajätettä on vastaanotettu aiemmin Mustankorkean jätekeskuksella, Laukaan pienjäteasemalla ja uusimpana Toivakassa. Nyt toukokuulle 2025 mukaan ovat tulleet asiakastoiveiden ansiosta myös Lievestuore ja Tikkakoski.

Sähkölaitteet kierrätysautolle
Aiemmin kierrätysautollemme on saanut tuoda vain vaarallisia jätteitä, mutta nykyään siellä vastaanotetaan myös sähkölaitteita. Myös aikataulua on muokattu kävijämäärien mukaisesti ja toiveiden perusteella mukaan on otettu myös kauppakeskuksia, joissa ihmiset muutenkin asioivat.

Materiaalien kierrätys
Jätteiden kierrätys muuttuu koko ajan, kun jätelajeille löydetään uusia tapoja hyödyntää. Asukkaiden jätteistä loppusijoitetaan vain yksi prosentti. Nyt siitäkin osuudesta saimme kipsijätteen pois, kun vuodesta 2024 lähtien kipsijäte on mennyt toimijalle, joka valmistaa siitä uusia Gyproc-levyjä.

Muovipakkausten lajittelu
Pitääkö niitä muovipakkauksia tiskata? No ei tarvitse enää, sillä lajitteluohjeet yksinkertaistuivat koko Suomessa. Muovipakkaukselle riittää kevyt pyyhkäisy!

Hyötykeräyspisteiden kunnostaminen
Asukaskyselyssä saimme kritiikkiä hyötykeräyspisteiden siisteydestä. Nyt niitä on kunnostettu ja jätelajeja yhtenäistetty. Siisteillä pisteillä on kivaa asioida!

Mittarit
8,3
Asukaskysely
Kouluarvosanamme edellisestä asukaskyselystä tammikuussa 2024. Kyselystä voit lukea lisää Kulku-lehdestä 1/2024.
74
NPS-suositteluindeksi
NPS-suositteluindeksi vuonna 2024, mikä on todella erinomainen.
NPS-palautteessa kysytään kuinka suurella todennäköisyydellä asiakas suosittelisi yritystä arvosanoin 1–10. Arvosanoissa 0–6 lasketaan arvostelijoiksi, 7–8 passiivisiksi ja 9–10 suosittelijoiksi. NPS-luku saadaan, kun suosittelijaprosentista vähennetään arvostelijoiden prosenttiosuus. NPS voi olla kaikkea -100 ja 100 välillä. Alle nollan tulos kertoo, että yrityksellä on paljon parannettavaa. Tulos 0–100 on hyvä, 50–70 erinomainen ja 70–100 maailmanluokkaa.