Asiakkaiden mielipiteillä ja kokemuksilla on väliä! Siksi meillä kerätään asiakaspalautetta jatkuvasti NPS-kyselyillä sekä muilla asukaskyselyillä. Jotta asiakaspalautteet eivät jäisi vain pöytälaatikkoihin pölyttymään, me käärimme hihat. Näitä asioita olemme parantaneet ja kehittäneet.


Asiakaspalvelu ja viestintä

Kuvassa näkyy jäteastiatarroja, asiakaslehtiä sekä jokin opas etualalla.
Mustankorkealla on paljon erilaisia painettuja materiaaleja, jotka auttavat ihmisiä lajittelemaan jätteet oikein. Asukkaille oppaat, jäteastiatarrat ja asiakaslehti ovat maksuttomia.

Uusi asiointikanava OmaJäteHuolto

Yleisin asiakaspalvelijoiltamme kysytty kysymys on, että milloin jäteauto tulee tyhjentämään roskikset? Enää asiaa ei tarvitse tiedustella pelkästään asiakaspalvelustamme, kun löydät omat asiakastietosi uudesta sähköisestä palvelustamme OmaJätehuolto.

Mies katsoo kännykkää hämmästynyt ilme kasvoillaan. Takana lukee: Sehän kävi helposti! OJH!

Reaaliaikainen tiedottaminen jätekuljetuksista

Joskus jäteastia jää tyhjentymättä, mutta miksi? Otimme käyttöön helmikuussa 2024 tekstiviestit ja sähköpostit, joilla kerromme, jos jäteastiaa ei ole tyhjennetty. Lähetämme viestejä myös, jos jätelasku on jostain syystä unohtunut maksaa.

Kuvassa näkyy kännykkä, jossa lähettäjänä Mustankorke ja viestissä lukee, että selajäte 240 l tyhjennys ei onnistunut pihassa olleen esteen vuoksi.
Mustankorkea lähettää jäteastioiden tyhjennysongelmista tekstiviestejä.

Oppimateriaalit kierrätyksestä

Jäteneuvonta on yksi iso osa työtämme. Meiltä toivotaan usein materiaalia, joilla kierrätystä voi opettaa päiväkodeissa ja kouluissa. Olemme koonneet kaikki aineistomme nettisivujen materiaalipankkiin, josta löytyvät uutena myös kierrätysoppitunnin materiaalit 3-luokkalaisille.

Poika lajittelee paperia
Oula Ryhänen etsii roskien seasta paperiin kuuluvia jätteitä.

Lajittelupiha

Kaksi autoa on rinnakkain. Punapaitainen vanhempi mies asioi vihreällä automaatilla. Hänen takanaan seisoo nuorukainen. Oikealla on pakettiauto peräkärryn kanssa infopisteellä.
Itsepalveluautomaatilla on nopeaa asioida. Usein sille on myös lyhyempi jono kuin henkilökohtaiseen asiakaspalveluun.

Turvallinen ja nopea asiointi

Muistatko vielä aikoja, kun jätekeskuksen vaaka-asemalla olivat samalla pihalla niin raskas liikenne kuin henkilöautotkin? Se ei ollut kivaa, eikä turvallista. Keväästä 2023 lähtien kotien jätteet on vastaanotettu suoraan lajittelupihalla. Samalla otettiin käyttöön ns. ”yhden pysähdyksen taktiikka”, kun asiakas saa jo tullessa lajitteluohjeet ja hoitaa maksamisen.

Punaisessa autossa oleva silmälasipäinen mies maksaa käynnistä kortilla, oikealta näkyy käsi, jossa maksuautomaatti.
Mustankorkean lajittelupihalla ja Laukaan pienjätekeskuksella asiointi kuitataan kätevästi kortilla.

Lajittelupihalle vie kaksi kaistaa, joista toinen menee itsepalveluautomaatille. Se sujuvoittaa asiointia ja lyhentää jonoja. Jos asiakaspalvelija on varattuna muualla, ei asiakkaan tarvitse odottaa, vaan hän voi käyttää itsepalveluautomaattia. itsepalveluautomaatilla. Automaatin käyttöä on myös parannettu asiakastoiveita kuunnellen ja kehitystyö jatkuu yhä. Sen kylkeen on tullut ongelmatilanteita varten tolppapuhelin, jonka toisessa päässä vastaa asiakaspalvelijamme.

Lisäksi valikoita on selkiytetty, auringon häikäisyä estetty ja tulossa on myös katos sateiden varalle. Itsepalveluautomaatin luona olevan puomin ylhäällä oloaikaa on piennetty, jotta asiakkaat ehtivät paremmin ajaa puomin ohi. Puomeihin on hankittu myös ledivalot helpottamaan niiden havainnointia. Puomin ollessa alhaalla valo on punainen ja avautuessa se muuttuu vihreäksi.

Nainen maksaa ostoksia automaatilla, takana näkyy infokoppi.
Mustankorkean itsepalveluautomaattia oli käytetty jo elokuun 2024 lopussa 3 400 kertaa eli kesällä kolmasosa asiakkaista valitsi asiointitavakaseen itsepalveluautomaatin.

Asiakaskokemuksen parantaminen

Lajittelupihalla on tehty monia asioita, jotta siellä käyminen olisi asiakkaille mukavampaa. Olemme uudistaneet asfalttimaalauksia, jotka helpottavat lajittelupihalle ja Omapihalle ajamista. Olemme tehneet ajo-ohjevideoita, karttoja ja uusineet opasteita, jotta asiointi olisi sujuvaa. Uudistimme vaarallisten jätteiden konttien opastusta ja paransimme valaistusta.

Sähkölaitteiden kontteihin teimme kulkusillat ja hankimme nokkakärryt, jotta painavienkin kodinkoneiden siirtäminen helpottuisi. Hankimme myös asiakastoiveiden pohjalta jätekeskukselle bajamajan, käsidesipisteen sekä myyntiin hanskoja, jos omat ”purkuhanskat” unohtuivat kotiin.

Kyltissä lukee tietokoneen ja älylaitteet sekä yläpuolella on kierrätyspisteen numero 27.
Tietokoneisiin ja älylaitteisiin lajitellaan myös sähkölaitteiden johdot ja jatkojohdot sekä sykemittarit, verenpainemittarit ja palovaroittimet.

Ostamisen helpottaminen Omapihalla

Ostamisen pitää olla mahdollisimman helppoa! Kaikki eivät osaa arvioida, paljonko on vaikkapa 500 kiloa multaa? Uudistimme keväällä 2024 Omapihan kaikki kyltit, joihin arvioitiin jokaiseen tuotteeseen lapio- tai talikkomäärä, mitä peräkärryyn voi lastata. Mukulakivistä laskimme jopa kivimäärän, jotta ostaminen olisi helpompaa.

Nainen ja hänen isänsä lapioivat multaa Jyväskylän Omapihalla peräkärryn kyytiin.
Kuomullisiin kärryihin multa lapioidaan. Enniltä ja hänen isältään homma kävi niin sutjakasti, että kuvaajan täytyi välillä hieman toppuutella tahtia.

Jätteet ja kierrätys

Iloinen ja pirtsakka täti kukkahatussaan tuo öljykanisteria kierrätykseen.
Mustankorkean kierrätysauto kerää keväisin ja syksyisin vaarallisia jätteitä ja sähkölaitteita.

Puutarhajätettä on vastaanotettu aiemmin Mustankorkean jätekeskuksella, Laukaan pienjäteasemalla ja uusimpana Toivakassa. Nyt toukokuulle 2025 mukaan ovat tulleet asiakastoiveiden ansiosta myös Lievestuore ja Tikkakoski.

Punainen lava-auton kyydissä on risuja ja oksia. Kaksi miestä purkaa niitä takana olevaan isoon risukasaan.
Puutarhajätteitä vastaanotetaan ilmaiseksi Mustankorkealla toukokuussa.

Sähkölaitteet kierrätysautolle

Aiemmin kierrätysautollemme on saanut tuoda vain vaarallisia jätteitä, mutta nykyään siellä vastaanotetaan myös sähkölaitteita. Myös aikataulua on muokattu kävijämäärien mukaisesti ja toiveiden perusteella mukaan on otettu myös kauppakeskuksia, joissa ihmiset muutenkin asioivat.

Mies osallistuu arvontaa vaarallisen jätteen kierrätysautolla
Markku Honkoaho toi kierrätysautolle öljyjä ja vanhoja maaleja. Hänestä vaaralliset jätteet on helppo tunnistaa. Parhaana tiedotuskanavana hän piti Mustankorkean uutiskirjettä.

Materiaalien kierrätys

Jätteiden kierrätys muuttuu koko ajan, kun jätelajeille löydetään uusia tapoja hyödyntää. Asukkaiden jätteistä loppusijoitetaan vain yksi prosentti. Nyt siitäkin osuudesta saimme kipsijätteen pois, kun vuodesta 2024 lähtien kipsijäte on mennyt toimijalle, joka valmistaa siitä uusia Gyproc-levyjä.

Kyltissä lukee kipsijäte ja numerolapussa numero 15. Takana näkyy jätekeskusta.
Kipsijätteelle on lajittelupihalla pari lavaa. Tarkemmat lajitteluohjeet löytyvät QR-koodin takaa.

Muovipakkausten lajittelu

Pitääkö niitä muovipakkauksia tiskata? No ei tarvitse enää, sillä lajitteluohjeet yksinkertaistuivat koko Suomessa. Muovipakkaukselle riittää kevyt pyyhkäisy!

Muovipakkauksista syntyy kotitalouksissa paljon jätettä. Enää pakkausmerkintöjä ei tarvitse tuijottaa sitäkään vähää, kun myös PVC-muovipakkaukset saa lajitella muovijätteisiin.

Hyötykeräyspisteiden kunnostaminen

Asukaskyselyssä saimme kritiikkiä hyötykeräyspisteiden siisteydestä. Nyt niitä on kunnostettu ja jätelajeja yhtenäistetty. Siisteillä pisteillä on kivaa asioida!

Mies poraa hyötykeräyspisteellä metallilaattaa pisteeseen kiinni. Miehellä on keltainen huomiopaita ja punainen pipo.
Myös metallilevyt saattavat irrota ajan saatossa.

Mittarit

8,3

Asukaskysely

Kouluarvosanamme edellisestä asukaskyselystä tammikuussa 2024. Kyselystä voit lukea lisää Kulku-lehdestä 1/2024.

74

NPS-suositteluindeksi

NPS-suositteluindeksi vuonna 2024, mikä on todella erinomainen.

NPS-palautteessa kysytään kuinka suurella todennäköisyydellä asiakas suosittelisi yritystä arvosanoin 1–10. Arvosanoissa 0–6 lasketaan arvostelijoiksi, 7–8 passiivisiksi ja 9–10 suosittelijoiksi. NPS-luku saadaan, kun suosittelijaprosentista vähennetään arvostelijoiden prosenttiosuus. NPS voi olla kaikkea -100 ja 100 välillä. Alle nollan tulos kertoo, että yrityksellä on paljon parannettavaa. Tulos 0–100 on hyvä, 50–70 erinomainen ja 70–100 maailmanluokkaa.